پایش وضعیت ارتباطات مخابراتی دو هزار و ۶۰ روستای گیلان
پایش وضعیت ارتباطات مخابراتی دو هزار و ۶۰ روستای گیلان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان از پایش وضعیت ارتباط مخابراتی دو هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی فرزاد توکلی اظهار داشت: با همکاری کارشناسان واحدهای تابعه وزارت در گیلان طرح پایش  وضعیت ارتباطی دو هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان به منظور  ارزیابی  وضعیت ارتباط مخابراتی  این روستاها  انجام و اطلاعات حاصل به منظور تحلیل و بررسی به واحدهای مربوطه ارسال شد.

وی هدف از اجرای این طرح را  به روزرسانی شاخص‌های حوزه ICT در روستاها، بررسی میزان دسترسی روستاییان به خدمات گوناگون در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامه ریزی برای کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و روستاها با سنجش شاخص هایی همچون درصد پوشش تلفن همراه به تفکیک اپراتور اول و دوم، درصد پوشش و اندازه گیری سرعت اینترنت پرسرعت، بررسی وضعیت تلفن ثابت روستایی و برقراری رومینگ بین اپراتوری  عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و قرار داشتن تعداد قابل ملاحظه ای از روستاهای استان در مناطق کوهستانی و صعب العبور،  برنامه ریزی مناسبی برای این پایش انجام شد و این طرح هم زمان با جدول برنامه ریزی قبل از مدت زمان قانونی به اتمام رسید.

توکلی در خصوص درستی اطلاعات پایش شده افزود: صحت این اطلاعات بسیار با اهمیت بوده و در برنامه ریزی و تصمیم گیری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه و کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و روستاها در آینده نزدیک مورد نیاز می باشد.

وی بیان کرد: این طرح که از ۲۲ تیرماه سال جاری آغاز شد با تلاش‌های کمیته پایش ارتباطی استان متشکل از نمایندگان مخابرات منطقه و روسای مخابرات شهرستان‌ها، نمایندگان اداره کل ICT استان، اداره کل زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال غرب  انجام شد که با توجه به مدت زمان باقی مانده تا نیمه مهر ماه، این طرح ۱۰ روز زودتر از موعد مقرر به اتمام رسید.

بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تلفن در استان گیلان نصب شده و با ۴۱ درصد ضریب نفوذ تلفن ثابت، رتبه هفتم را در کشور داریم. در بخش تلفن ثابت روستایی، بالاترین رتبه مربوط به شهرستان رشت با ۴۵ درصد و کمترین، مربوط به ماسال با ۱۵ درصد است.
در کشور ۴۸ هزار روستا تلفن دارند و گیلان، رتبه پنجم کشور را در این حوزه دارد ضمن اینکه در بخش تلفن همراه (اپراتور اول) رتبه یازدهم را داریم.

  • منبع خبر : ایرنا گیلان