برگزاری کارگاه آشنایی با «جغرافیای طبیعی گیلان» در بندرانزلی
برگزاری کارگاه آشنایی با «جغرافیای طبیعی گیلان» در بندرانزلی

کارگاه آشنایی با «جغرافیای طبیعی گیلان» در مرکز انزلی پژوهی طویلی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی دیروز سه‌شنبه ۴اردیبهشت ماه، کارگاه آشنایی با «جغرافیای طبیعی گیلان» در مرکز انزلی پژوهی طویلی با حضور «دکتر نیما فرید مجتهدی» نویسنده و پژوهشگر جغرافیای طبیعی برگزار شد.

اسماعیل ساحلی، رئیس اداره میراث فرهنگی بندرانزلی در این رابطه گفت: با توجه نوع جغرافیای سیاسی و اقلیم بندرانزلی موجب مهاجرت اقوام زیادی به این شهر شده؛ که شناخت آن‌ها نیازمند دانش جغرافیایی و شناخت اقلیم است. در همین راستا میراث فرهنگی بندرانزلی آمدگی هرگونه همکاری را در این زمینه دارد.
آرمین صافدل مسئول مرکز انزلی‌پژوهی طویلی و کنشگر اجتماعی در این زمینه گفت: یکی از اهداف این مرکز افزایش شناخت شهروندان نسبت به محیطی است که در آن زندگی می‌کنند.


وی افزود: به دلیل ویژگی خاص اقلیمی بندرانزلی که دارای محدودیت‌هایی نیز هست، چگونگی تعامل با این اقلیم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
صافدل تصریح کرد: این کارگاه‌ها در آینده در زمینه‌های مختلف مانند تالاب و محیط زیست، هنر، ورزش و … ادامه پیدا کرد تا فرزندانمان با شناخت بیشتری نسبت به محیط زندگی خود رشد کنند.

محمود عباسیان امین راهنمای گردشگری و کنشگر اجتماعی نیز در رابطه با این کارگاه‌ گفت: از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های انسان قرن ۲۱ و تفاوت آن با انسان در عصرهای گذشته میزان شناخت او نسبت به محیط زندگی است.
وی افزود: تاریخ در بستر جغرافیا شکل می‌گیرد و چون ویژگی‌های جغرافیایی خاصی باعث شکل گیری شهر انزلی شده که رابطه مستقیمی با کار و معیشت مردم دارد، افزایش آگاهی عمومی در این زمینه یک نیاز مهم و جدی است.


به گزارش افق انزلی، در این کارگاه جمعی از مردم فرهیخته‌ی بندرانزلی حضور داشتند؛ که بسیاری از آن‌ها همواره پای ثابت برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز انزلی پژوهی طویلی هستند.
شایان ذکر است که مرکز انزلی پژوهی طویلی در سال ۱۴۰۰ با هدف فراهم آوردن بستر‌ی مناسب در جهت امر پژوهش برای پژوهشگران علاقه‌مند به کار در حوزه‌ی بندر انزلی و موضوعات پیرامون آن و همچنین ایجاد بستر مناسب برای گفتگو و تبادل نظر حول موضوعات معطوف به عرصه‌هایی چون تاریخ، فرهنگ و جامعه‌ی استان گیلان و بندرانزلی و … راه اندازی شد.

بخشی از سوابق دکتر نیما فرید مجتهدی مدرس کارگاه جغرافیای طبیعی گیلان: وی متولد ۱۳۶۰ دکتری آب و هواشناسی دانشگاه تهران شاغل در واحد تحقیقات کاربردی مرکز تحقیقات هواشناسی استان گیلان است که سابقه تدریس در مراکز مختلف دانشگاهی و تدریس هواشناسی کوهستان فدراسیون کوهنوردی را داراست.

مجتهدی همچنین تاکنون مقالات و کتب بسیاری را در زمینه‌های تخصصی خود به چاپ رسانده است؛ ازجمله ۹ جلد از مجموعه دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان(نشر فرهنگ ایلیا )؛ اطلس کوه های گیلان ( نشر فرهنگ ایلیا)؛ اطلس رودهای گیلان؛ آب و هوای گیلان، سماموس، پیدای ناپیدا و هواشناسی کاربردی کوهستان است.

فرید مجتهدی در انجمنهای علمی و فرهنگی چون انجمن ایرانی ژئومورفولوژی، انجمن علمی هواشناسی ایران، انجمن حفظ محیط زیست کوهستان، انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان و انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان عضویت دارد.

این پژوهشگر جوان همچنین سوابق پژوهشی و طرحهای اجرایی، فعالیت فرهنگی، فعالیت مطبوعاتی، ویرایش و نمونه خوانی کتب بسیاری را دررزومه خود دارد.

  • نویسنده : آیدین راستگو