پشه آئدس و پرسش‌های بی جواب مردم
پشه آئدس و پرسش‌های بی جواب مردم

شایعه‌ی کشف پشه آئدس در بندرانزلی به گوش می‌رسد؛ اما هنوز هیچ نهاد رسمی‌ای وجود این حشره‌ را تأیید و یا تکذیب نکرده است.

افق انزلی؛ یادداشت سردبیر: شایعه‌ی کشف پشه آئدس در بندرانزلی نقل برخی محافل مردمی و شبکه‌های اجتماعی است؛ اما هنوز هیچ نهاد رسمی‌ای وجود این حشره‌ی موذی و خطرناک را تأیید و یا تکذیب نکرده است.

اکنون در اذهان عمومی ده‌ها پرسش بی‌پاسخ درباره این موضوع وجود دارد و عدم پاسخ صریح و قاطع به هرکدام از آن‌ها نه تنها شایعات مجازی را تأیید می‌کند، بلکه مٌخل امنیت روانی جامعه نیز خواهد بود.

بهتر است به‌جای این‌که مردم پاسخ پرسش‌های خود را در رسانه‌ها و شبکه‌های خارجی پیدا کنند، زودتر از طریق مبادی و مراجع رسمی آن‌ها را نسبت به مسائلی که باعث نگرانی اجتماعی‌شان شده آگاه نماییم. اطلاع رسانی صحیح در رابطه با این حشره از دو جهت اهمیت دارد؛ ابتدا این‌که اگر وجودش از اساس دروغ باشد، خیال مردم از سلامت خود و فرزندان‌شان راحت می‌شود و اگر صحیح باشد، مردم می‌توانند با کمک سازمان بهداشت، اقدامات پیش‌گیرانه را سریع‌تر انجام بدهند.

بندرانزلی دارای پهنه‌ی آبی زیادی است و از آن‌جایی که به دلیل وجود زباله‌ها و شیرابه‌های خمیران، وضعیت ناگوار تالاب، فاضلاب‌هایی که مستقیم به دریا و تالاب می‌ریزند و رطوبت بالای هوا این شهر می‌تواند مکانی مستعد و مناسب برای تکثیر حشرات موذی باشد، نیازمند اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص این‌گونه شایعات هستیم.

تجربه‌ی کرونا نشان داد که سکوت در مواردی از این دست، مخرب است و اطلاع‌رسانی درست می‌تواند علاوه بر ایجاد یک جامعه‌ی آگاه و پویا به حفظ سلامت جسم و روان مردم نیز کمک کند.