«سی‌و یکمین شب اجرای مده‌آ» در شهر مه‌آلود
«سی‌و یکمین شب اجرای مده‌آ» در شهر مه‌آلود

«سی‌ویکمین شب اجرای مده‌آ» از پنجمین روز اردیبهشت‌ماه در بندرانزلی چشم‌ها را به ضیافت تماشا می‌خواند. این نمایش به همت گروه تئاتر فرهنگ و کارگردانی و نویسندگی «محمد رضا حسین‌زاده» آماده‌ی اجرا شده است.

به گزارش افق انزلی حسین‌زاده در این خصوص گفت:«سی‌ویکمین شب اجرای مده‌آ» برگرفته از نمایشنامه‌ی«مده‌آ» نوشته‌ی «اوریپید» نمایشنامه‌نویس کلاسیک یونان باستان است. آثار کلاسیک جهان دارای چنان ظرفیت، جانمایه و ساختار غنی و گستره‌ای هستند که نویسندگان بسیاری با دستمایه قراردادن مفاهیم اصلی این‌گونه آثار و وفاداری به خالق اثر توانسته‌اند با نگرشی نو به خلق آثاری مدرن دست زنند.

وی افزود: در واقع نمایش«سی‌و یکمین شب اجرای مده‌آ» تطبیقی از «مده‌آ»ی اوریپید است که به بیان احوالات و آشفتگی‌های روحی و روانیِ یک زن نامتعارف و خیانت‌دیده می‌پردازد. پیرنگ نمایشنامه بر اعمال مده‌آ در زمانی که جیسون او را برای وصلت با با شاهزاده‌ی یونانی به نیت رسیدن به تاج و تخت ترک می‌کند، متمرکز است. نمایش با مده‌آی اوریپید شروع می‌شود اما با بداهه‌پردازی شخصیت‌ها پیش می‌رود و آرام آرام مسیر متفاوتی را طی می‌کند و پایان جدیدی را رقم می‌زند.

این پیشکسوت تئاتر گیلان یادآور شد: دغدغه‌ی پرداختن به این موضوع و نگارش نمایشنامه‌ی «سی و یکمین شب…» در سال ۱۴۰۱ آغاز شد‌ و دلیل اصلی آن نزدیکیِ مسایل موجود در زمانه‌ی ما با وضعیت اثر اقتباسی بود. متن نمایش بعد از چندین مرحله بازنویسی سرانجام در مرداد ۱۴۰۲به نسخه‌ی نهایی رسید و برای اجرای صحنه آماده شد. بدین ترتیب پس از مرحله‌ی انتخاب بازیگر و تیم اجرایی، جلسات دورخوانی شکل گرفت و فرایند تمرین آغاز شد.

هزینه‌های بسیار وانتظارات دوستان

حسین‌زاده با بیان این که برای این کار، طی ۹ ماه، حدود چهارصد ساعت تمرین صورت گرفته، گفت: با توجه به وضعیت موجود و تورم بالای بازار فقط دو قلم از کل هزینه‌ها یعنی خرید پارچه و دوخت لباس و ساخت دکور از مرز ۲۵ میلیون تومان گذشته است، حالا بر این میزان، هزینه‌ی تبلیغات و تغذیه و سیستم صوتی و جدیدا هم هزینه‌ی کرایه سالن را اضافه‌ کنید؛ تصور کنید برای اجرای یک تئاتر حدود ۵۰ میلیون خرج شود و تازه اگر در شهرستانی مثل بندرانزلی همین‌اندازه فروش داشته باشید که البته هرگز این اتفاق نمی‌افتد و یک ریال هم نمی‌ماند که به عنوان حق‌الزحمه‌ی ۹ ماه تلاش و کرایه‌ی رفت و آمد به تمرین را به بازیگر بپردازیم. در این میان بعضی دوستان، فامیل و شهروندان برای هرچیزی حاضرند هزینه کنند، اما به تئاتر که می‌رسند انتظار دعوتنامه دارند و فکر می‌کنند تئاتری‌جماعت زندگی جسمانی و خانوادگی ندارد و در آسمان‌ها سیر می‌کنند. البته باید گفت، این عادت از زمانی مرسوم شد که تاترها نهادی و دولتی بودند .

این در حالی است که اینک تمام گروه‌های تئاتر آزاد هستند و خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و دولت نه تنها حمایتی ندارد، بلکه هزینه‌های مترتب بر خود، مانند سالن نمایش را نیز از گروه می‌گیرد .بنابراین تنها عاملی که می‌تواند ما را از گرداب ورشکستگی نجات دهد و یا انگیزه‌ای برای کار بعدی باشد، حضور شهروندان عزیز با عنوان تماشاگر و خریداری بلیت است.

گفتنی ا‌ست؛ عباس پیشگاه بحری، علیرضا غاروریانی، زهرا میری، لیدا نورنیا، لیلا دانش، سالار بلانش، سهیل خداخواه و مریم کردی‌زاد نقش‌آفرینان و فرهاد رحمان‌زاده، طاهره معصومی، هلیا رهنین، نرجس جعفری، فرزانه بیگناه مقدم، سمیرا عزیزی، فاطمه سیف‌پور، همایون علیزاده، سهیل خداخواه و نسرین گذرآبادی ازعوامل اجرایی این نمایش هستند که ۵تا ۱۴ اردیبهشت، ساعت ۱۹.۳۰ در آمفی تئاتر ابراهیم مرادی به نشانی بندرانزلی،غازیان، میدان مالا، خیابان معلم، ساختمان اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه می‌رود.

شایان ذکر است که اجرای روز جمعه ۱۴ اردیبهشت، ساعت ۱۶.۳۰ است