گردشگری دریایی بین بنادر گیلان فعال می‌شود
گردشگری دریایی بین بنادر گیلان فعال می‌شود

معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به ساخت اسکله تفریحی - گردشگری مارینا در بنادر کاسپین و انزلی گفت: به دنبال آنیم که امکان گردشگری دریایی را بین بنادر مناطق آزاد انزلی و گیلان (شامل آستارا، انزلی، کاسپین و چمخاله) و سپس بین بنادر ایرانی در خزر فراهم کنیم.

به گزارش افق انزلی امین افقی  اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی با معافیت‌ها و مزیت‌های قانونی و ایجاد زیرساخت‌های متنوع به کانون فعال اقتصادی و گردشگری کشور تبدیل شده است بطوریکه سال گذشته به دلیل جاذبه‌ها و زیرساخت‌های مختلف این منطقه میزبان ۱۰ میلیون گردشگر در فاز تجارت و گردشگری بود.

به گفته وی، عوامل مختلفی مانند زیرساخت‌های متنوع، فضای طبیعی مناسب و محیط امن برای خانواده‌ها موجب شد گردشگران داخلی و خارجی از ظرفیت گردشگری ورزشی، تجاری و تفریحات ساحلی منطقه آزاد انزلی بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد انزلی به مقوله گردشگری دریایی توجه ویژه ای دارد، گفت: ساخت بزرگترین و مجهزترین ورزشگاه ساحلی کشور، احداث نخستین مرکز تفریحات دریایی زنان و مردان و نیز استخر ساحلی، شناورهای تفریحی، ارائه خدمات مختلف ورزش‌های آبی، ساحلی، دریایی مانند جت اسکی و پاراسل، شاتل و پاراگلایدر این امکان را به گردشگران می‌دهد تا ظرفیت‌های دریای خزر بهره‌مند شوند و فعال‌سازی هر چه بیشتر گردشگری دریایی به عنوان ظرفیت مغفول مانده در دریای خزر از اولویت‌های این سازمان است.

افقی ادامه داد: برنامه دیگری که در سال‌های اخیر اجرا شد ساخت اسکله تفریحی – گردشگری مارینا کاسپین در بندرکاسپین و مارینا انزلی در مجتمع بندری انزلی بود و امید است بتوانیم از این طریق ظرفیت گردشگری بندری خزر را فعال کنیم.

وی اضافه کرد: طبق توافق با بنادر روسیه و با توجه به کشتی که در کارخانه کشتی‌سازی در منطقه ویژه لوتوس با گنجایش ۲۹۰ مسافر و ارائه امکانات هتل پنج ستاره در حال ساخت است می توانیم خطوط گردشگری – دریایی بین بنادر ایرانی شمال کشور و کشورهای حاشیه خزر را راه‌اندازی کنیم.

افقی تصریح کرد: این کشتی تفریحی می تواند در خط دریایی بنادر آستاراخان، باکو، انزلی، کاسپین، امیرآباد و اکتائو گردشگران در مسیرهای رفت و برگشت جابجا کند. به اعتقاد اکثر کارشناسان به دلیل نوع فرهنگ مردمان پنج کشور حاشیه خزر آنها تمایل بیشتری به بهره‌مندی از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری هم دارند. در این راستا دریا می تواند بستر مناسبی برای دستیابی به این مهم باشد و گردشگران دریایی که از این مسیر استفاده می کنند می توانند از امکاناتی که در شان مردمان حاشیه دریای خزر باشد، بهره‌مند شوند.

وی یکی دیگر از امکاناتی که در منطقه آزاد انزلی مهیا شده را امکان استفاده از شناورهای تفریحی – شخصی برای افراد مختلف در اسکله مارینا عنوان کرد و افزود: در منطقه آزاد انزلی مجوز لازم برای پهلوگیری شناورهای شخصی – تفریحی در حوضچه اسکله مارینا صادر می‌شود و اکنون این امکان وجود دارد که شهروندان حاشیه دریا از شناورهای شخصی مجهز و به روز برای گردشگری دریایی استفاده کنند.

معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: با امکانات جدیدی که در اسکله مارینای کاسپین مهیا شده است، راه اندازی نخستین مدرسه قایق‌های بادبانی کشور در منطقه آزاد انزلی و ورزش‌های مختلفی مانند تورهای پدلبورد (قایق‌های پارویی یک نفره) و انواع ورزش‌های آبی در سواحل این منطقه با استقبال گردشگران از ظرفیت ورزشهای ساحلی و دریایی منطقه آزاد شاهد بودیم.

افقی، جذب سرمایه گذار خارجی در منطقه آزاد انزلی و ساخت بزرگترین آکواریوم کشور را یکی از جاذبه های گردشگری در این محدوده عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل مزیت‌های قانونی در مناطق آزاد کشور این پتانسیل برای جذب سرمایه گذاری خارجی است که می توان از این مزیت قانونی در توسعه گردشگری دریایی و توسعه اقتصاد دریامحور بهره برد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و منطقه آزادانزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور در نظر دارد ورزشهای آبی، ساحلی و دریایی را با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت هایی که در ساحل این دریای زیبا وجود دارد، توسعه دهد.

افقی اظهار کرد: در مناطق آزاد ایران کارگروه های مختلفی برای تحقق اهداف، ماموریت‌ها و رسالتهای مناطق آزاد تشکیل شده که یکی از این کارگروه‌ها اقتصاد دریا محور است و معتقدیم اقتصاد دریامحور یکی از ظرفیت های مغفول دریای خزر است لذا برنامه های مختلفی مانند استفاده از نوآوری و فناوری در حوزه اقتصاد دریا و سرمایه گذاری در این بخش، میزبانی مسابقات ملی و بین المللی ورزشهای آبی، ساحلی و دریایی و توسعه گردشگری دریایی بین بنادر خزر می تواند این ظرفیت را فعال‌تر کند.

وی خاطر نشان کرد: باید بتوانیم با استفاده از تجارب سایر کشورها و اقلیم خاص دریای خزر این امکان را در منطقه آزاد انزلی فراهم کنیم که مردمان ساکن حاشیه دریا و ساحل نشینان دریای کاسپین مراودات بیشتری باهم داشته باشند.

  • منبع خبر : ایرنا گیلان