ماجرای اخراج نیروهای شرکتی مخابرات گیلان و اعتراض کارگران
ماجرای اخراج نیروهای شرکتی مخابرات گیلان و اعتراض کارگران

مخابرات در فرایند برون‌سپاری خدمات نیروی انسانی، ادامه فعالیت همکاران شرکتی را از شرکت خدمات اول به شرکت طاها که یک شرکت زیرمجموعه مخابرات هست واگذار کرده که در فرایند آن، برخی از نیروهای شرکتی هنوز به این انتقال تن نداده و ادامه فعالیتشان فعلاً با مشکل مواجه شده است.

به گزارش رسانه خبری افق انزلی کارکنان شرکت خدمات اول مخابرات ایران در اسفندماه سال گذشته باهدف بهبود وضعیت قراردادها، از اول امسال در قرارداد شرکت طنین ارتباط هشت‌بهشت (طاها) قرار گرفتند که این جابجایی موجب رنجش خاطر کارکنان شرکتی در شرکت مخابرات ایران ازجمله استان گیلان شد.

با انتقال کارکنان شرکتی مخابرات از شرکت پیشین به شرکت جدید، اعتراضات و دغدغه‌های نیروهای شرکتی بالا گرفت اما مطهری سرپرست توسعه سرمایه انسانی شرکت مخابرات ایران در همان روزهای نخست اعلام کرد که با تغییر قرارداد شرکت خدمات اول به شرکت طاها، هیچ تغییری در شرایط کاری کارکنان ایجاد نمی‌شود و با برنامه ساماندهی که در امسال مخابرات خواهد داشت، در بخش‌هایی شرایط کارکنان مناسب‌تر نیز خواهد شد.

علیرغم اعلام رسمی و بیان جزئیات قرارداد جدید شرکت مخابرات با کارکنان شرکتی توسط سرپرست توسعه سرمایه انسانی شرکت مخابرات ایران، اما همچنان برخی از شاغلان در مخابرات ازجمله گیلان ابهاماتی داشتند که این موضوع در ۲۲ اسفندماه سال گذشته طی یک نشست مشترک با حسنی مدیر مخابرات گیلان طرح و بررسی و به ابهامات آن‌ها ازجمله تعویض قرارداد، عدم واریز سنوات سال ۱۴۰۱ و بندهایی از قرارداد شرکت طاها، پاسخ داده شد.

 

اخیراً نیز خبری در رسانه‌ها از اخراج نیروهای شرکتی مخابرات گیلان در فرایند انتقال از شرکت قبلی به شرکت جدید منتشر شد که در آن از کنار گذاشتن نیروهای شرکتی باسابقه ۲۸ساله خبر می‌داد؛ موضوعی که پیمایش‌های میدانی نشان داد این رخداد در پی مقاومت تعداد معدودی از نیروهای شرکتی و آن‌هم به سبب‌عدم امضا قرارداد جدید، پیش آمده است.

حسنی مریان مدیر مخابرات منطقه گیلان در گفت‌وگو با فارس هم اعلام کرد که کارکنان شرکتی، نگران قرارداد جدید نباشند و این تصمیم به‌صورت سراسری برای همه کارکنان مناطق مخابراتی است و ضمن پرهیز از حواشی و انعقاد قرارداد با آرامش به کار خود ادامه دهند. وی همچنین اذعان کرد که کارکنان شرکت خدمات اول نقش بسیار مهمی در تحقق اهداف مخابرات دارند و از بازوهای اصلی شرکت مخابرات ایران هستند.

شرکت طنین ارتباط هشت‌بهشت (طاها) یک شرکت وابسته به مخابرات است که ۴۹ درصد سهام آن به شرکت مخابرات ایران، ۴۹ درصد به تعاونی مصرف کارکنان مخابرات ایران و دو درصد دیگر آن به تعاونی مسکن مخابرات تعلق دارد که نشان می‌دهد شرکت طاها بیشتر از شرکت خدمات اول، به مجموعه اصلی مخابرات تعلق دارد. موضوع اشتغال نیروهای شرکتی در دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی نه‌تنها مربوط به مخابرات بلکه عارضه‌ای است که نظام اداری کشور با آن روبرو است و سطح وسیعی از اعتراضات و تعارضات اجتماعی را در بدنه دستگاه‌های اجرایی به دنبال داشته و نیازمند ساماندهی است.

مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم تمام تلاش خود را در جهت تصویب قانون ساماندهی کارکنان نیروهای شرکتی انجام داد اما اجرای آن با صلاحدید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با موانعی مواجه شد که رفع آن نیازمند نگاه عمیق‌تر و راهگشاتر است تا نظام نا عدالتی و تبعیض در نظام اداری و استخدامی کشور برای همیشه برچیده شود.