علت قطع درخت ۱۷۰ ساله بقعه آقا رکابدار آستانه اشرفیه چه بود؟
علت قطع درخت ۱۷۰ ساله بقعه آقا رکابدار آستانه اشرفیه چه بود؟

رئیس اداره اوقاف آستانه اشرفیه گفت: قطع درخت کهنسال محوطه بقعه با مجوز کارشناسان منابع طبیعی واداره اوقاف آستانه اشرفیه انجام شد

به گزارش افق انزلی: عضو هیئت امنای بقعه آقارکابدار آستانه اشرفیه گفت: این درخت کهنسال به دلیل پوسیدگی و با مجوز منابع طبیعی قطع شد.
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رحمان شفیعی گفت: این درخت چندسالی است که دچار پوسیدگی شده بود و هر از گاهی بر اثر وزش باد یا باران شاخه‌های بزرگی از آن بر روی زمین می‌افتاد و باعث ایجاد خطراتی برای زائران این بقعه می‌شد.
وی افزود: باتوجه به نزدیکی این درخت با ساختمان بقعه که به تازگی بازسازی شده است هر آن احتمال سقوط این درخت بر روی بقعه و آسیب به ساختمان و زائران وجود داشت که با مجوز اداره اوقاف و امورخیریه آستانه اشرفیه قطع شد.
حجت الاسلام عباس خوبرو رئیس اداره اوقاف آستانه اشرفیه هم گفت: قطع این درخت با مجوز کارشناسان منابع طبیعی واداره اوقاف آستانه اشرفیه انجام شد.
رئیس اداره منابع طبیعی آستانه اشرفیه هم با اشاره به اینکه برآورد می‌شود عمر این درخت بین ۱۰۰ تا ۱۷۰ سال باشد گفت: این درخت از گونه درختان آزاد بود که بیش از ۲۰ تن وزن داشت.
اکبر مهتدی حقی افزود: بررسی‌های کارشناسان منابع طبیعی نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد این درخت از داخل خشک شده بود و در اصطلاح به دوران دیرزیستی و پایان عمر خود رسیده بود و احتمال سقوط آن وجود داشت.
خانه دار یکی از اهالی کیسم هم به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: حدود ۱۰ سال پیش هم یک درخت قدیمی آزاد در حیاط همین بقعه براثر پوسیدگی بر روی مسجد قدیمی سقوط کرد و باعث تخریب مسجد شدتا جاییکه مجبور به ساخت مسجد جدیدی در همین محل شدیم