ذخیره سد سفیدرود به ۷۰۲ میلیون مترمکعب رسید
ذخیره سد سفیدرود به ۷۰۲ میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان، با اشاره به آغاز رهاسازی آب سد سفیدرود، گفت: ذخیره سد به ۷۰۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش افق انزلی ، وحید خرمی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه شرایط منابع آبی در سال جاری مانند سال گذشته است، افزود: نیازمند برنامه ریزی جهت آبرسانی به شالیزارها و اجرای دقیق تقویم زراعی از سوی کشاورزان هستیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به رهاسازی آب سد سفیدرود براساس تقویم زراعی در نیمه دوم اردیبهشت ماه، تصریح کرد: شرایط شبکه سد به گونه‌ای است که به یکباره وارد مدار بهره‌برداری نمی‌شود و لذا در حال حاضر آب‌گذاری کانال فومنات و کانال چپ سنگر شامل رشت و خمام آغاز شده و از ۱۹ اردیبهشت ماه کانال راست سنگر یعنی شرق استان را وارد مدار می‌کنیم.
خرمی با بیان اینکه رسیدن آب به انتهای شبکه و سپس توزیع در شهرها و روستاها چهار روز طول می‌کشد، خاطرنشان کرد: ۱۴ روز به صورت پیوسته آب‌گذاری را انجام می‌دهیم تا آب به انتهایی‌ترین نقطه شبکه برسد و عملیات نشاء مطابق با تقویم زراعی پیش برود، اما پس از این ۱۴ روز و همانند سال گذشته، چهار روز قطع و هشت روز وصل خواهیم داشت که در خردادماه ادامه پیدا می‌کند.
وی در ادامه از انجام سالانه ۵۰۰ کیلومتر لایروبی انهار اصلی و درجه یک خبر داد و گفت: امسال ۶۵۰ کیلومتر را لایروبی کردیم تا آب سریع‌تر به روستاها و مزارع برسد؛ این لایروبی در سرعت رسیدن آب و کاهش مصرف بسیار اثرگذار است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ پمپ سنگین در سطح ایستگاه‌های پمپاژ استان داریم، عنوان کرد: این پمپ‌ها سرویس و مرمت شده‌اند و آماده بهره‌برداری تا آخرین روز فصل کشاورزی هستند لذا از کشاورزان می‌خواهیم از تجهیزات ایستگاه‌های پمپاژ در برابر تخریب و سرقت مراقبت کنند.
وی با اشاره به حفر بیش از ۶۰۰ حلقه چاه عمیق توسط آب منطقه ای و جهاد کشاورزی، یادآور شد: همه این چاه‌ها در مدار هستند و چاره‌ای جز این نیست لذا از کشاورزان انتظار داریم به تقویم زراعی پایبند باشند و به اندازه نیاز خود آب بگیرند و اجازه دهند که آب به مزارع پایین دست برسد.