جگر شیر و خبرنگاری
جگر شیر و خبرنگاری

خبرنگاری از آن شغل‌هایی‌ست که اگر عاشق و جسور نباشید، ادامه راه برای‌تان ممکن نخواهد بود.

یادداشت سیدجعفر منصوری، مدیرمسئول رسانه افق انزلی به مناسبت روز خبرنگار: خبرنگاری از آن شغل‌هایی‌ست که اگر عاشق و جسور نباشید، ادامه راه برای‌تان ممکن نخواهد بود. به‌قول صائب تبریزی؛ “جگر شیر نداری، سفر عشق مکن… سبزه تیغ درین ره ز کمر می‌گذرد” باید عاشق باشی تا در سختی‌های روزگار، سربلند شوی و باید جگر شیر داشته باشی تا در مقابل فاسدان و زورگویان ایستادگی کنی.

روز خبرنگار یعنی روز مردم؛ زیرا مردم، درد، دغدغه، مسئله و آرمان خود را در تولیدات خبرنگاران جستجو می‌کنند و آن‌ها را نماینده‌ی وجدان بیدار و آگاه جامعه می‌دانند.

خبرنگاران برای افشای حقیقت، همچون ابراهیم نبی‌الله تلاش می‌کنند تا بت‌های فساد را درهم بشکنند؛ هرچند که نمرود بخواهد آن‌ها را در آتش بسوزاند، اما مردم عشق‌ورزی او را بی‌جواب نمی‌گذارند و درنهایت، آتش را برایش گلستان می‌کنند.

خبرنگار عضوی از جامعه است که بیش از هر شهروند دیگری به‌خاطر هزاران حرف ناگفته، صوت‌‎های منتشر نشده، فیلم‌ها و عکس‌های آرشیوشده و… عذاب‌وجدان دارد و هرروز با خودش می‌گوید:

“خدایا! در محضر تو هستم و تو خوب می‌دانی که تقوا و اخلاق و یا نرسیدن زمان مناسب، اجازه‌ی انتشار آن‌ها را به من نمی‌دهد، زیرا من به‌عنوان خبرنگار پیش از هرچیزی و بیش از هرکسی ابتدا باید به فکر سلامت و امنیت روانی مردم کشورم باشم.”

و چه بسیار ناگفته‌ها که به دلیل محدودیت‌های قانونی و یا مرگ خبرنگاران به زیر خاک رفتند و چه بسیار گره‌ها که از زندگی مردم با همین خبرها باز شدند…
اما خدایا، تو خود شاهدی آن‌چه از حرف‌های مردم که یارای انتشارش نبود، بارها و بارها به مسئولین ذی‌صلاحش ابلاغ و ارسال کرده‌ایم که بیان ماجراهای پشت پرده‌اش بماند برای بعد…

  • نویسنده : سید جعفر منصوری