توضیح مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان درباره کمک ۵ میلیاردی به گروه‌های جهادی استان
توضیح مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان درباره کمک ۵ میلیاردی به گروه‌های جهادی استان

به گزارش افق انزلی محمدمهدی(محسن) نیازمند در این خصوص گفت توزیع اعتبارات تخصیص یافته به گروه های جهادی طبق دستورالعملی است که تهران به ما داده است

 بخشی از این اعتبارات مربوط  به حوزه حاشیه نشینی است که با یک برنامه مشخص برای امسال هزینه خواهد شد. آن هم به این صورت نیست که گروه خودش هزینه کند بلکه توسط قرارگاه هزینه خواهد شد.
بخشی از تخصیص اعتبارات مربوط به حوزه کودکان کار است. موسسه ای هم که متولی این حوزه است، موسسه ای ذیل بهزیستی است که اقدام به توزیع بسته های معیشتی به کودکان کرده که آن را برای ۱۰۰ کودک کار و خانواده آن ها در نظر گرفتیم.
 بخشی هم مربوط به بحث جوانی جمعیت است که باید طبق دستورالعملی که وزارت کشور ابلاغ کرده، اجرا شود. گروه‌های جهادی که به آن‌ها اعتبار تخصیص یافته، گروه‌هایی بوده که بعضاً توسط سازمان های متولی معرفی شده‌اند مثلا گروه جهادی در حوزه کودکان کار توسط بهزیستی معرفی شده و گویا در این حوزه هم فقط یک موسسه در این خصوص فعالیت می‌کند. در مورد موضوع حاشیه نشینی هم شبکه جهادی که در مورد حاشیه شهر کار می کنند، محله محور بوده و هم اکنون در  ۵ محله با هدف تحول اجتماعی و حاشیه‌نشینی، در حال اجرای برنامه است.
 در حوزه ترویج فرزندآوری هم اعتباری در اختیار اداره کل بانوان و خانواده استانداری قرار گرفته است که آن هم به یک گروه جهادی تخصیص می‌یابد که با توجه به مشکلاتی که‌ در حوزه طلاق استان وجود دارد، برگزاری کارگاه‌هایی در حوزه طلاق را در دست اجرا دارد. همچنین یکی از گروه‌ها هم توسط معاونت فرهنگی بسیج معرفی شده که در حوزه اجتماعی فعالیت می کند.
دو تخصیص اعتبار هم در مورد تولید رسانه‌ایی در حوزه آسیب های اجتماعی است. اعتباراتی که در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی تخصیص داده می‌شود ناظر بر مجموعه های مردم نهادی است که توانایی دارند و قبلا امتحان خودشان را در حوزه اجتماعی پس داده اند. شیوه کار هم به این صورت است که طرح ها و ایده های این سازمان های مردم نهاد واصل و مورد بررسی قرار می گیرد و به تناسب آن اعتبارات لازم در اختیارشان قرار میگیرد.
 هیچ عدم شفافیتی هم در این میان وجود ندارد. هماهنگی ها دقیقا طبق دستورالعمل صورت گرفته و نامه خطاب به استاندار بوده و با هماهنگی های معاونت سیاسی که می بایست نظارت بر این امر داشته باشد، اقدامات در حال انجام است و محل هزینه کرد هم دقیقا مشخص است.