توزیع ۱۳۰۰ تن بذر گواهی شده برنج در گیلان
توزیع ۱۳۰۰ تن بذر گواهی شده برنج در گیلان

رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال در راستای استانداردسازی بذرهای برنج اقدام به تهیه ۱۳۰۰ تن بذر اصلاح و گواهی شده کردیم.

به گزارش افق انزلی؛ صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: این بذرها متناسب با سطح زیر کشت هر شهرستان و از طریق کارگزاری‌های شرکت خدمات حمایتی و تعاونی‌های روستایی و مراکز خدمات جهاد کشاورزی توزیع شده است.

وی دوره برداشت بذرهای گواهی شده را ۱۰۰ تا ۱۱۰ روز دانست و متذکر شد: در مناطق پر تنش حتما از بیمه کشاورزی استفاده شود؛ کشاورزانی که از روش مدیریت تلفیقی برنج استفاده می‌کنند، از ۲۰ درصد تخفیف بیمه‌ای برخوردار می‌شوند؛ تخفیف ۱۰ تا ۲۰ درصدی بیمه نیز برای اراضی دارای طرح تجهیز و کشت ارقام کیفی و پر پتانسیل همچون آنام و رش و گیلار و گیلانه و کیان و… در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به آغاز فصل کشاورزی در شالیزارهای استان گیلان با رهاسازی آب سد سفیدرود، اظهار کرد: در گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری داریم که ۱۷۲ هزار هکتار آن تحت شبکه سد سفیدرود آبیاری می شود.

وی با بیان اینکه ۶۷ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان از سایر منابع آبی همچون آب‌بندان‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ و چاه‌ها و آب‌های سبز استفاده می کنند، افزود: برای سومین سال پیاپی در استان گیلان با کمبود بارش ها مواجه هستیم و ذخایر آب سد سفیدرود محدود است لذا باید آب زراعی را مدیریت کنیم و در این راستا نیازمند همکاری کشاورزان با دستگاه‌های متولی آب و فرمانداران هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به مدیریت مطلوب آب زراعی در سال گذشته، عنوان کرد: توانستیم سال زراعی را در حوزه برنج با موفقیت پشت سر بگذاریم که نشان دهنده همدلی کشاورزان با مسئولان در رعایت تقویم زراعی بود.

محمدی با تاکید بر لزوم همراهی با کشاورزان و بیان شفاف وضعیت منابع آبی، ادامه داد: اگر کشاورزان تمام فعالیت‌های کشاورزی را براساس تقویم زراعی تنظیم کنند، شاهد تاب‌آوری در مدیریت منابع آبی خواهیم بود و می‌توانیم اقتصاد استان را که بر پایه کشاورزی است، ارتقا ببخشیم.

وی با اشاره به فعالیت ۱۷۰ ایستگاه پمپاژ آب در حوزه جهاد کشاورزی، بیان کرد: همه ایستگاه‌ها مرمت شده و در مدار است؛ امسال ۶۷ ایستگاه را وارد مدار بهره‌برداری کردیم و ۲۵ ایستگاه دیگر نیز طبق مطالعات و اعتبارات وارد مدار خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین بر استفاده از ارقام زودرس برنج تاکید و تصریح کرد: باید از آب موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم، زیرا مانند گذشته آب جاری نداریم و فعالیت کشاورزی باید براساس زمان‌بندی انجام شود و در این بازه زمانی باید خاک ورزی را انجام دهیم و از ظرفیت مکانیزاسیون استفاده کنیم تا به دنبال رهاسازی آب، شالیزارها آماده نشاء باشد.

وی با اشاره به ضریب ۷۳ درصدی مکانیزاسیون استان، خاطرنشان کرد: این ظرفیت وجود دارد که سریعا نسبت به نشاء مکانیزه اقدام کنیم تا مدیریت آب را برای مرحله دانه‌بندی و عملکرد داشته باشیم.

محمدی از انجام ۲۶۰ کیلومتر لایروبی انهار درجه سه و چهار با همکاری مردم خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی استان شخم اولیه را انجام داده اند و در ۵۲ هزار هکتار نشاء انجام شده؛ کشاورزان در اراضی تحت شبکه سد نیز از آب بندان‌ها و پمپاژها برای آماده‌سازی زمین و نشاء استفاده کردند و شاهد نشاء برنج در ۳۵ هزار هکتار از اراضی داخل شبکه هستیم که نشان دهنده رعایت تقویم زراعی است.

محمدی با اشاره به کمبود پتاس و فسفات در شالیزارهای گیلان از کشاورزان خواست از کودهای پتاسه و فسفاته استفاده کنند و گفت: کودهای پتاسه مقاومت گیاه برنج در برابر تنش‌های محیطی همچون کم‌آبی را افزایش می‌دهند؛ البته کشاورزان گیلان با تجربه و دارای دانش هستند و لذا سال گذشته رتبه نخست استفاده از پتاس را داشتیم.

وی همچنین از تخصیص اعتبار ۹۰ میلیارد تومانی جهت پرداخت تسهیلات خرید تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی طی سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: امسال نیز اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومانی تخصیص یافته و کشاورزان می‌توانند با معرفی مدیریت‌های جهاد کشاورزی به بانک مراجعه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه زراعت برنج دیگر نیاز به غرقابی ندارد، یادآور شد: با نوبت دهی آب، روش آبیاری تناوبی را جایگزین روش غرقابی کردیم که در این حالت ریشه گیاه فرصت تهویه داشته و شاهد افزایش عملکرد برنج خواهیم بود.