از کمک بلاعوض دولت به حادثه دیدگان آتش سوزی امامزاده ابراهیم خبری نیست!
از کمک بلاعوض دولت به حادثه دیدگان آتش سوزی امامزاده ابراهیم خبری نیست!

.

به گزارش افق انزلی یک هفته از آتش‌سوزی بزرگ روستای امامزاده ابراهیم شفت می‌گذرد و روستاییانی که با دود و خاکستر شدن تمام زندگیشان، چادرنشین و بی‌خانمان شده‌اند، چشم انتظار تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت هستند اما علی‌رغم وعده‌های استاندار، خبری از تصویب کمک‌های بلاعوض در جلسات هیات دولت نیست!

به‌نظر می‌رسد تاکنون فقط ارائه وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی پنج درصد برای واحدهای آسیب دیده این روستا در نظر گرفته شده که البته هنوز زمان آغاز پرداخت آن هم مشخص نیست.

اگرچه همواره در حوادث این چنینی، مردم پیش و بیش از دولت، کمک‌رسان آسیب‌دیدگان بوده‌اند، اما کمک‌های هرچند ناچیز بلاعوض دولت، به سرعت تصویب و در اختیار حادثه‌دیدگان قرار می‌گرفت اما آنچه تاکنون در حادثه آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شاهد آن بوده‌ایم، تنها کمک‌های مردمی بوده است و مشخص نیست وظیفه دولت در قبال مردم آسیب دیده گیلان چیست؟

این سوال مطرح است که آیا بازهم قرار است در سایه عدم توانایی چانه‌زنی مدیران و مسئولان استانی، گیلان از دریافت کمک‌ها و تسهیلات دولتی محروم بماند؟

اگر قرار است این حجم از مالیات و عوارض به انواع و اقسام مختلف از مردم گرفته شود اما در مواقع بحرانی، دولت از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

از سویی دیگر در روزهای اخیر بحث انتشار لیست کمک ۵۰ میلیارد ریالی استانداری به برخی گروه‌های جهادی خبرساز شده و استاندار از وظیفه خود نسبت به پرداخت این مبالغ صحبت می‌کند. جناب استاندار شاید بد نباشد که بفرمایند در حادثه اخیر، کدامیک از این گروه‌های جهادی لیست منتشر شده، به داد مردم امامزاده ابراهیم رسیده‌اند؟

بدون شک هیچکس منکر تلاش‌های اغلب گروه‌های جهادی که بدون هیچ‌ چشم‌داشتی به ویژه در ایام کرونا به یاری مردم شتافتند، نیست اما ناراحتی استاندار از انتشار خبر این پرداختی‌ها، شک و شبهه‌ها در خصوص نورچشمی بودن برخی از این گروه‌ها را افزایش داده است.

توجه به این نکته نیز ضروری است که بحرانی شدن حادثه آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم، در سایه سوءمدیریت‌ها و قصور مدیران و مسئولان دولتی به وقوع پیوسته است؛ چنان‌که بیش از دو سال بود که به‌دلیل عدم پرداخت حقوق راننده آتش‌نشان، این منطقه فاقد توانایی پیشگیری و اطفای حریق بود و در نهایت شد آنچه نباید می‌شد!

بنابراین ارائه هرچه سریع‌تر تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولتی به مردم آسیب دیده امامزاده ابراهیم شفت، ضروری و یک مطالبه مردمی است که انتظار می‌رود مورد توجه مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد.