حاشیه‌نگاری بر برگزاری جشنواره‌های فصلی در بندرانزلی
حاشیه‌نگاری بر برگزاری جشنواره‌های فصلی در بندرانزلی

برگزاری جشنواره‌های فصلی در شهرهای گردشگرپذیر همواره یکی از رویدادهای مهم برای اقتصاد و توسعه این شهر‌هاست؛ اما به شرط اینکه الزامات آن رعایت شود.

به گزارش افق انزلی؛ از اوایل دهه ۹۰ تا کنون جشنواره‌های بسیاری در شهر انزلی باطیف فکری مختلفِ افرادِ غیر مسئول در کنار مسئولان برگزار شده؛ که هر کدام از آن‌ها هدف خاصی را در زمینه‌های محیط زیستی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و … دنبال می‌کردند.

اما پس از سال‌ها برگزاری جشنواره باید از خودمان بپرسیم اثر برگزاری آن‌ها در توسعه شهری و ارتقای شاخص‌های توسعه در شهرمان چه بوده است؟ که هنوز بعد گذشت بیش از یک دهه اشتباهات ادوار گذشته کماکان تکرار و چه بسا بدتر هم شده است!

بسیاری از این جشنواره‌ها به صورت ستادی و با اهداف از پیش تعیین و هدفمند برگزاری می‌شوند؛ که مردم در اجرای آن کمترین نقش را دارند. به همین دلیل دامنه‌ی اثرگذاری آن‌ها نیز هر روز نسبت به دیروز کاهشی چشمگیر داشته است.

نکاتی همچون:
-عدم توجه به مکان مناسب برای جشنواره
-فقدان امکانات مناسبت بهداشتی
-عدم استفاده از هنرمندان بومی
-عدم توجه به همزمانی به مراسمات ملی و مذهبی
-عدم دعوت از رسانه های رسمی و بومی
-و …

از جمله مواردی است؛ که نشان از بی توجهی ناکارآمدی و ناآگاهی برگزار کنندگان جشنواره نسبت به واقعیت‌ها و همچین ظرفیت‌های شهر انزلی دارد.

بنابراین واضح است؛ که این جشنواره‌ها هربار با چالش‌هایی جدی مواجه شوند و در بین مردم و همچنین رسانه‌ها آنطور که باید و شاید بازخوردی مثبت در مسیر توسعه و امید و نشاط شهروندان نداشته باشند.

هزینه‌های گزاف اما بازخوردی کم و از طرفی روی کار آمدن افراد جوان اما ناکارآمد در جریان برگزاری این نوع جشنواره‌ها، موجبات ناخرسندی اقشار جامعه را فراهم ساخته و این موضوع به حدی جدی است که حتی دستمایه‌ی شوخی و طنز رسانه‌های شهرهای همسایه نیز شده است.

علاوه بر همه‌ی موارد یاد شده نقش رسانه‌ها نیز در این جشنواره‌ها روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود؛ در صورتی که رسانه‌ها یکی از عوامل مهم اثر بخشی در چنین مواردی هستند.

اکنون شاهد آن هستیم؛ که به جای دعوت از همه‌ی رسانه‌ها و مشخصا رسانه‌های رسمی از چند صفحه‌ی مجازی برای پوشش خبری جشنواره‌ها دعوت می‌شود و مبالغ چشمگیری نیز برای آن‌ها تخصیص می‌یابد.

اگر این جشنواره‌ها واقعا برای مردم و نشاط آن‌ها برگزار می‌شوند بهتر است از این‌پس، قبل از برگزاری هر جشنواره به صورت فراخوان عمومی از مردم برای مشارکت در برگزاری جشنواره دعوت کنیم تا هم دامنه‌ی اثرگذاری آن در بین شهروندان بومی و حتی استانی افزایش یابد و هم بازخوردهای مثبت بیشتری را در سطح جامعه شاهد باشیم.

به امید روزهای خوب برای دیارم انزلی