نمایش خباثت انگلیسی‌ها در سریال عاشقانه «گیله‌وا»
نمایش خباثت انگلیسی‌ها در سریال عاشقانه «گیله‌وا»

از دیشب مجموعه تلویزیونی «گیله‌وا» از شبكه سه سیما پخش شد كه روایتگر سبك زندگی و روابط اجتماعی و عاطفی مردم ایران و نقش انگلستان در امور داخلی كشور در صد سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی سریال «گیله وا»، جدیدترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج از دیشب  به روی آنتن شبکه ۳ سیما رفت. این سریال هرشب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت و تکرار آن  یک و نیم بامداد، ۱۰ صبح و ۱۴ و ۳۰ بعد از ظهر روز بعد است.

سریال «گیله وا» با موضوعی عاشقانه در تلاش است با نگاهی عاطفی به زندگی مردم شمال ایران در بستر اتفاقات تاریخی سال ۱۲۹۷ بپردازد و روایتگر سبک زندگی و روابط اجتماعی و عاطفی مردم ایران و نقش انگستان در امور داخلی کشور در صد سال گذشته باشد. این سریال در ۷ قسمت و در شهرهای سیاهکل، کیاشهر و تهران تصویربرداری شده است. از بازیگران اصلی این سریال می‌توان به حمیدرضا پگاه، ستاره اسکندری، امیرحسین صدیق، مهدی زمین‌پرداز، امیرحسین هاشمی، مهران رجبی و پریا مردانیان اشاره کرد.

از نکات قابل توجه این سریال ایفای نقش میرزا کوچک خان جنگلی توسط بهروز شعیبی است. همچنین حسین توشه، علی عطایی، ستاره حسینی، حدیث نیکرو، برت جان کورن، استوارت دنیسون، امیر حامد، سینا محمدی‌فر و ماهک خرسندی به نقش‌آفرینی در این سریال پرداخته‌اند.

* تولید «گیله‌وا» به روایت کارگردان سریال
اردلان عاشوری نویسنده، کارگردان و مستندساز در نخستین تجربه سریال‌سازی‌اش داستانی عاشقانه را در بطن این رویداد دستمایه سریال خود قرار داده و مجموعه‌ای به نام «گیله‌وا» را تولید کرده است. وی درباره شکل‌گیری قصه این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: در ابتدا هدفم این بود که سریالی درباره ماجرای قحطی بزرگ ایران که بین سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ اتفاق افتاده بود، بنویسم، اما با توجه به این‌که ماجرا تلخ و آزاردهنده بود و ممکن بود کام مردم با تماشای چنین اثری آن هم در تلویزیون که مخاطب چندین میلیونی دارد، تلخ شود، به‌همین دلیل تصمیم گرفتم داستانی عاشقانه را در قصه روایت کنم که مردم از تماشای سریال لذت ببرند و اذیت نشوند.

به گفته کارگردان، میرزا کوچک‌خان جنگلی در زمان قحطی کارهای ارزنده‌ای انجام داده بود و مردم زیادی که از جاهای مختلف به رشت پناه آورده بودند، اسکان داد تا از این طریق جان مردم را نجات بدهد. وی ادامه می‌دهد: بخشی از سریال به خدمات ارزنده میرزا کوچک‌خان جنگلی اختصاص دارد که با انگلیسی‌ها جنگ کرد و هوشمندانه مردم را در زمان قحطی ساماندهی کرد. برای این نقش، اولین گزینه مان بهروز شعیبی بود. او سابقه درخشانی در بازیگری و کارگردانی دارد و بهترین انتخاب برای این نقش بود. ضمن این‌که بهروز شعیبی برای مخاطب چهره محبوب و دوست‌داشتنی است، به همین دلیل نقش را به او سپردیم. امیدواریم مخاطب از تماشای سریال لذت ببرد.

* چرا سریال ۷ قسمتی است؟
عاشوری در پاسخ به این سؤال که چرا تعداد قسمت‌های این سریال را بیشتر از هفت قسمت نکردید؟ توضیح می‌دهد: اتفاقا این ایده مطرح شد که سریال ۱۳ یا ۲۶ قسمت شود، اما خودم احساس کردم قصه ظرفیت این تعداد قسمت را ندارد. البته دوستانی هستند که داستان را به حاشیه می‌کشانند تا سریال را طولانی کنند، اما من دوست ندارم و علاقه‌مند هستم کاری شسته و رفته به مردم تحویل بدهیم و از حاشیه دور بمانیم.

این کارگردان درباره انتخاب برت جان کورن و استوارت دنیسون که بازیگران خارجی سریال هستند، می‌گوید: برت جان کورن بازیگر هلندی است که نقش یک سرباز محوری روس را در سریال بازی می‌کند و استوارت دنیسون هم انگلیسی الاصل است و نقش یک افسر انگلیسی را ایفا کرده است. زمان زیادی برای انتخاب بازیگران خارجی گذاشتیم و از کسانی استفاده کردیم که به ایران آمده بودند. چون می‌خواستیم چهره‌های سریال برای مخاطب ملموس باشد و بدانند زمان زیادی گذاشتیم و بی توجه به این موضوع نبودیم.

به گفته عاشوری، حمیدرضا پگاه در این سریال نقش محمودخان را بازی می‌کند که پدر یکی از شخصیت اصلی سریال هست و نقش همسر او را ستاره اسکندری بازی می‌کند.

عوامل این مینی سریال عبارتند از: نویسنده و کارگردان: اردلان عاشوری، تهیه‌کننده: امیر بنان، مدیر فیلمبرداری: پیام عزیزی، تدوین: وحید صادقی صفت، بازنویسی فیلمنامه: حسین تراب نژاد، مدیر صدابرداری: عباس رستگار‌پور، طراحی و ترکیب صدا: مهرشاد ملکوتی، طراح گریم: مجید اسکندری، طراح صحنه و لباس: اصغر نژاد ایمانی، آهنگ‌ساز: بهزاد عبدی، مشاور کارگردان: امرالله‌ احمدجو، منشی صحنه: فروغ غیاثوند، طراح تیتراژ: حسین جمشیدی گوهری، طراح جلوه ویژه میدانی: ایمان کرمیان، طراح جلوه ویژه بصری: حسن پیله ور، مدیر تولید: داود معدنی، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری فردایی دیگر، مشاور رسانه‌ای: سعید مظاهری رضا و مصطفی بیات. محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج.

  • منبع خبر : حلقه وصل