مشخصات «تنها کشتی تحقیقاتی دریای کاسپین» تشریح شد
مشخصات «تنها کشتی تحقیقاتی دریای کاسپین» تشریح شد

تنها کشتی تحقیقاتی دریای کاسپین به طول ۵۵ متر و عرض ۹ متر که توسط متخصصان کشورمان تعمیر و تجهیز شد از قابلیت‌هایی نظیر حمل ۶۰۰ تن ماهی و گشت‌زنی به‌ مدت طولانی برای انجام وظایف محوله ‌در دریا برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی کشتی تحقیقاتی دریای کاسپین به طول ۵۵ متر و عرض ۹ متر در حال حاضر تنها کشتی این حوزه در دریای کاسپین است و قابلیت‌هایی نظیر حمل ۶۰۰ تن ماهی و گشت‌زنی به‌ مدت زمان طولانی برای انجام وظایف محوله ‌در دریا از جمله ویژگی‌های بسیار بارز آن محسوب می‌شود.

برای این کشتی تحقیقاتی که متعلق به شیلات است در خلال انجام مأموریت‌ها و گشت‌زنی‌هایش اهدافی شامل تحقیق درباره وضعیت محیط‌زیست، آماربرداری جمعیت آبزیان دریای خکاسپین، اقلیم‌شناسی، بررسی وضعیت آب و همچنین مطالعات درباره وضعیت اکولوژیکی و بیولوژیکی دریای کاسپین تعیین شده است.

کشتی تحقیقاتی شیلات دارای ۵۰ سال قدمت بوده و در حقیقت نخستین و تنها شناور تحقیقاتی دریای کاسپین محسوب می‌شود به طوری‌که مأموریت‌ها و مجموعه فعالیت‌های دریایی آن به مدت ۸ سال متوقف شده بود که با تلاش متخصصان داخلی نسبت به رفع مشکلات آن اقدام و  پس از تعمیرات اساسی دوباره راه‌اندازی شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور امروز در جمع خبرنگاران وضعیت کشتی تحقیقاتی دریای خزر را مورد بررسی قرار داد و در این مورد عنوان کرد: این کشتی تحقیقاتی سال گذشته در بندرانزلی پهلو گرفت و پس از آن عملیات مربوط به تعمیرات و بازسازی آن توسط متخصصان بومی و دانشمندان کشورمان آغاز شد.

محمود بهمنی با تأکید بر اینکه تعمیر این کشتی تحقیقاتی به دست  دانشمندان ایرانی علاوه بر نمایش دستاوردهای ارزشمند کشورمان باعث صرفه‌جویی ۳۰ میلیارد ریالی شده است گفت: تحریم‌ها و فشارهای همه‌جانبه هیچ خللی در عزم و اراده جوانان این مرز و بوم برای درخشیدن در حوزه‌های مختلف علمی ایجاد نکرده است.

وی استفاده از نوار ساحلی گسترده استان گیلان برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار از طریق فعالیت‌های صید و صیادی را لازم و ضروری اعلام کرد و اظهار داشت: گیلان قابلیت‌ها و توانمندی‌های بسیار زیادی در حوزه شیلات دارد که باید از این ظرفیت عظیم در راستای توسعه اقتصادی استان به خوبی استفاده شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور سنجش میزان آلاینده‌های زیست محیطی موجود در دریا را از ویژگی‌های کشتی تحقیقاتی دریای خزر نامید و افزود: ارزیابی و برآورد دقیق ذخایر کیلکا ماهیان با روش هیدرو اکوستیک و ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری در اعماق مختلف از دیگر خصوصیات این کشتی محسوب می‌شود.

بهمنی همکاری با سازمان‌ها و مؤسسات تحقیقاتی خارج از کشور را از جمله دیگر فعالیت‌های انجام شده کشتی تحقیقاتی دریای کاسپین دانست و خاطرنشان کرد: با تعمیر، تجهیز و آغاز به کار مجدد این کشتی امیدواریم  بتوانیم بیشتر از گذشته در مسیر انجام فعالیت‌های پژوهشی، علمی و کاربردی در پهنه وسیع دریای خزر گام‌ برداریم.

به گزارش تسنیم، همکاری با سایر مؤسسات و مراکز تحقیقاتی مانند مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ‌ماهیان دریای کاسپین، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، دانشکده منابع طبیعی، علوم دریایی نور، سازمان محیط زیست، سازمان انرژی اتمی، سازمان نقشه‌برداری، سازمان زمین‌شناسی و شرکت ملی نفت از دیگر فعالیت‌های انجام شده تنها شناور تحقیقاتی دریای خزر است.

  • منبع خبر : تسنیم گیلان