فراهم بودن امکانات و زیر ساختها در روستا باعث مهاجرت معکوس می شود
فراهم بودن امکانات و زیر ساختها در روستا باعث مهاجرت معکوس می شود

اسماعیل حیدری ازاد گفت: وقتی امکانات و زیرساخت های لازم در روستاها فراهم باشد باید شاهد مهاجرت معکوس باشیم. با زیرساخت هایی که در هر منطقه وجود دارد باید در زمینه توسعه روستا و اشتغال پایدار برای جوانان تلاش بیشتری داشته باشیم و جوان بیکار در روستا نداشته نباشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی اسماعیل حیدری آزاد در همایش روز ملی روستا که در سالن اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی در انزلی برگزار شد، اظهار کرد: اگر وضعیت روستاها در دوران گذشته و امروز را مقایسه کنیم می بینیم در حال حاضر روستاهای ما دارای امکانات خوب بوده و به برکت خدمات این نظام در حال حاضر وضعیت روستاهای ما اگر بالاتر از شهر نباشد کمتر از آن نیست و می توان گفت وضعیت مطلوبی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی امکانات و زیرساخت های لازم در روستاها فراهم باشد باید شاهد مهاجرت معکوس باشیم، گفت: با زیرساخت هایی که در هر منطقه وجود دارد باید در زمینه توسعه روستا و اشتغال پایدار برای جوانان تلاش بیشتری داشته باشیم و جوان بیکار در روستا نداشته نباشیم.

فرماندار انزلی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید همواره در راستای بهبود و تکمیل زیرساخت ها در روستاها گام برداشته و از مشاغل خانگی روستایی در راستای بهبود وضعیت معیشت و اشتغال روستاییان با اعطای تسهیلات کم بهره کشاورزی حمایت کرده و در جهت ایجاد و افزایش اشتغال و توسعه همه جانبه روستاهای کشور خصوصا روستاهای شهرستان بندرانزلی تا کنون طرح های مختلفی با وام های اهدا شده از سوی دولت اجرا شده است.

وی تاکید کرد:تلاشهای انجام گرفته در طول این مدت در نزدیکترین ودور ترین نقاط روستایی شهرستان مبین ان است که نیازمندی های روستاها از قبیل آب شرب ،بهداشت ،گاز رسانی ، آسفالت راه های مواصلاتی و داخل روستاها بطور کامل انجام پذیرفته و در این راستا یکی از سیاستهای مهم دولت تدبیر وامید رفع محرومیت و بهبود وضعیت معیشت واشتعال روستاییان عزیز با توجه ویژه به روستاها و توسعه متوازن روستاها می باشد.

فرماندار انزلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز علیرغم همه مشکلات و کمبود اعتبارات تمام تلاش وهمت ما بر این است که مردم عزیز روستایی از همان خدماتی که مردم در شهرها استفاده میکنند بهره مند شوند و باید بگویم دولت توجه ویژه ای به اشتغال روستاییان دارد و حمایت وپرداخت وام های کم بهره به بخش خصوصی در فعالیت های کار آفرینی و اشتغال زایی روستایی و طرح ها و پروژه های موفق روستایی مانند بوم گردی و وام های  کشاورزی  وخدماتی از جمله این فعالیت هاست.

حیدری آزاد تصریح کرد:بزرگترین کار دولت های یازدهم و دوازدهم در افزایش زیرساخت ها و ارتباطات روستایی بوده است

وی با بیان اینکه بیمه سلامت روستاییان در کم کردن هزینه های درمان عزیزان روستایی بسیار موثر بوده است گفت:باید تلاش کنیم با بهره گیری از علوم جدید در امر کشاورزی و با استفاده بهینه از منابع آبی ،بهره وری بهینه ازآب وافزایش تولید را هدف قرار داده و شیوه های سنتی کشاورزی را به شیوه های نوین و مدرن  تبدیل نماییم.

حیدری آزاد با اشاره به اهمیت جایگاه روستا در نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور تصریح کرد: روستا یکی از مراکز اصلی هویت بخشی ما ایرانیان است، روستا در گذشته یک نماد و هویت بود و امروز به عنوان کانون تولید محصولات کشاورزی و زراعی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و تاثیر آن برای همه ما به خوبی روشن است.

فرماندار شهرستان بندر انزلی با تاکید بر اینکه اقدامات موثری در روستاها در قالب پرداخت وام های روستایی انجام شده و در حال انجام است، تصریح کرد: فعالان و سرمایه گذاران می توانند در قالب بخش خصوصی و شرکت تعاونی در زمینه اقدامات مرتبط با اشتغالزایی در سطح روستاها حضور موثر داشته و فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۷ روستا در شهرستان انزلی وجود دارد، تاکید کرد: این تعداد روستا نسبت به روستاهای شهرستان های همجوار و استان درصد کمی از جمعیت انزلی را در خود جای داده است ولی همین تعداد کم روستاهای آباد در امر کشاورزی موفق هستند و تعدادی از آنها از جمله روستای آبکنار در سطح استان گیلان بزرگترین روستا محسوب می شود.

حیدری آزاد با بیان اینکه پتانسیل‌هایی که باید در توسعه روستا استفاده شود را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، افزود: در حال حاضر ۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در سطح شهرستان انزلی وجود دارد که پنج هزار هکتار شالیزار و دو هزار هکتار باغات هستند.

فرماندار شهرستان بندر انزلی گفت: همچنین ۷۵ پهنه استخر ذخیره آب به صورت آب بندان طبیعی برای کارهای کشاورزی وجود دارد که ۶۰۰ هکتار را به خود اختصاص داده اند که برخی از آنها قابلیت سرمایه گذاری و استفاده در راستای گردشگری را دارند و این یک پتانسیل خوب در حوزه اقتصادی و کشاورزی است.

حیدری آزاد با تاکید بر این که همه روستاهای شهرستان بندر انزلی از آب آشامیدنی مناسب برخوردار هستند، افزود: در حال حاضر تعداد محدودی از روستاهای غربی شهرستان به دلیل عدم همکاری خودشان تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی نیستند، استفاده از مخازن ذخیره آب میتواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد لذا انتظار داریم، اهالی روستاها، شورا ها و دهیاری ها همکاری لازم با آب و فاضلاب روستایی شهرستان در جهت ارائه سرویس مناسب را داشته باشند تا شاهد بروز مشکل در زمینه استفاده از آب شرب نباشیم.

وی با بیان اینکه در برخی از روستاهای افت ولتاژ یا ضعف برق داشتیم، تصریح کرد: طی دو سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان برای تقویت برق، رفع افت ولتاژ، تبدیل سیم مسی به کابل خودنگهدار، اصلاح خط ۲۰ کیلو وات، تبدیل تیرهای چوبی به تیرهای بتنی در شهرستان انجام شده است هر چند در برخی از روستاها هنوز کاستی هایی وجود دارد که با پیگیری های صورت گرفته، به زودی برطرف می شود.

فرماندار شهرستان بندر انزلی با اشاره به سرقت هایی که در برخی از مناطق روستایی از پمپ های آب صورت گرفته، گفت:  اهالی روستاها و دهیاران با نیروی انتظامی همکاری بیشتری داشته باشند تا سرقت های خرد که در سطح روستاها و شهرستان انجام می شود به حداقل برسد و دهیاران که مسئولیت مستقیم در روستاها دارند پاسخگوی دستگاه‌های امنیتی و نیروی انتظامی باشند.

حیدری آزاد با بیان اینکه یکی از مصوبات شورای تامین نصب دوربین های مداربسته در ورودی و خروجی روستاها است، تصریح کرد: پایش تصویری از اقدامات شورای تامین است و تعلل بیش از این در سطح شهرستان جایز نیست، لازم است ورودی و خروجی روستاها به دوربین مداربسته مجهز شوند تا تردد مشخص شده و افراد ناشناس مورد شناسایی قرار گیرند.