عدم حضور مسئولان در نماز جمعه، گلایه همیشگی مردم و نماز گزاران است
عدم حضور مسئولان در نماز جمعه، گلایه همیشگی مردم و نماز گزاران است

امام جمعه انزلی گفت: این گلایه همیشگی مردم و نمازگزاران است که مسئولان ادارات در شهرستان و بین مردم نیستند و یا بواسطه برخی اعمال نظرها در نمازجمعه شرکت نمی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در خطبه های عبادی – سیاسی نماز جمعه این هفته، نماز گزاران را دعوت و توصیه به رعایت تقوای الهی این بهترین زاد و توشه انسان های مومن کرد و در ادامه ی بحث خطبه های هفته گذشته پیرامون فلسفه و اهداف اساسی ازدواج در شرع مقدس اظهار داشت: اسلام برای نهاد مقدس خانواده به عنوان زیربنایی ترین جزء تشکیل دهنده اجتماع، اهمیت و قداست بسیار فراوانی قائل است.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه نهاد خانواده یکی از موثرترین نهادها برای سعادتمندی و شقاوتمندی جامعه است، عنوان کرد: اگر خانواده در جامعه ای بر اساس تعالیم دینی، دستورات الهی و ارزش های والای انسانی تشکیل و مستحکم شود و اعضای آن بر این اساس تربیت شوند، جامعه نیز به همین سمت می رود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزود: خانواده نقش بسزایی در سعادت جامعه دارد، لذا در اسلام برای استحکام بنیان خانواده و جلوگیری از فروپاشی این بنیان مقدس توصیه و تاکیداتی دارد که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار میگیرد خصوصا در زمان حاضر که دشمنانِ بشریت نه تنها برای جوامع اسلامی بلکه برای فروپاشی نظام خانواده در همه ی جامعه ها طراحی گسترده ای کرده اند.

ایشان ادامه داد: اگر بنیان خانواده از بین رفت می توانند جامعه را به هر سمت و سویی که خواستند ببرند اما نقشه های دشمنان در خانواده های مقید و مستحکم، تاثیر نمی گذارد؛ ایجاد فضای رسانه ای جدید که دشمن با انبوه سرمایه گذاری مادی و فکری در این فضا اثر گذاری می کند سبب شده اعضای خانواده ها از لحاظ روحی با هم فاصله زیادی پیدا کنند.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کرد: گاهی شاید والدین در جریان نباشند اما فرزندانشان در مسیر انحراف قرار بگیرند و زمانی متوجه شوند که فاجعه  ای رخ داده باشد؛ دشمن برای از بین بردن بینان مستحکم خانواده که در سرنوشت جامعه تاثیر دارد برنامه ریزی کرده و می خواهد فضای اجتماعی و فرهنگی ما را خدشه دار کند؛ فروپاشی خانواده ها و آمار بالای طلاق در جامعه یکی از آسیب های آن است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با استناد به روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اظهار داشت: چیزی مغضوب تر از طلاق نزد پرودگار متعال نیست، چون آثار مخرب غیر قابل جبران دارد؛ دشمنان همچنین با فضاسازی هایشان رغبت به ازدواج را هم می خواهند از بین ببرند که تا حدودی در گسترش آن موفق عمل کرده اند؛ جامعه از این ناهنجاری ها آسیب دیده است لذا دستگاه ها و نهاد های مربوطه بهمراه خانواده ها باید مراقبت، جلوگیری و چاره اندیشی کنند.

 

امام جمعه بندرانزلی در خطبه دوم با بیان اینکه در آیات متعددی خداوند متعال مسئله تقوا و متقی شدن را به عنوان عاملی موثر جهت رستگاری انسان ها معرفی می نماید، اظهار داشت: دعوت انبیاء و اولیاء الهی برای رسیدن به فلاح است که جز با رعایت تقوا و عمل به دستورات دینی حاصل نمی شود؛ همچنین صرف عمل به دستورات دینی[نماز، روزه، حج و…] بدون رعایت تقوا، عامل رسیدن انسان به رستگاری نمی شود.

حجت الاسلام والمسلیمن شمس الدین ضمن تبریک به حضرت آیت الله رمضانی، نماینده محترم مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری که هفته گذشته به عنوان دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) منصوب شدند، افزود: اعتماد رهبری به ایشان که شخصیت علمی، برجسته، مجرب، مطرح و توانمندی در مسئولیت هایی که در خارج از کشور داشتند و هم در استان می باشد؛ سالیان متمادی اثر گذاری علمی و فرهنگی داشتند و اخیرا هم پس از بازگشت خارج از کشور در حوزه علمیه تدریس داشتند.

ایشان همچنین بیان داشت: طی روز های اخیر دکتر زارع که انسان فعال و فهمیده ای هستند نیز به سمت استانداری گیلان منصوب شدند؛ امیدواریم انتصابشان در گیلان با توجه نیاز ها و خلاءهای موجود منشاء آثار و برکات خیر باشد.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، عنوان نمود: این دو شهید بزرگوار باید اسوه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران و کسانی که می خواهند در مسیر انقلاب خدمتگزاری کنند، باشند؛ لذا برای همه ی کارگزاران و خدمتگزاران نظام در جهت رفع مشکلات و تامین نیاز های مردم آرزوی موفقیت می کنم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به شهادت آیت الله قدوسی که از استوانه های انقلاب و حوزه علمیه بودند، تصریح کرد: از بررسی گذشته می توان دریافت که دشمنان انقلاب، به صورت حساب شده مهره های بسیار اثر گذار، وارسته، انقلابی و مردمی و دلسوز را نشان کردند و از جامعه ما گرفتند که اگر بودند می توانستند منشاء آثار و برکات متعددی در نظام اسلامی در بخش های مدیریتی، علمی و خدمتگذاری به انقلاب اسلامی باشند.

ایشان در ادامه با تشکر از فرماندار پر تلاش شهرستان بابت ارائه گزارش دستگاه های دولتی شهرستان پیش از خطبه های نماز جمعه، تاکید کرد: توقع داشتیم با توجه به هفته دولت و سخنرانی فرماندار محترم، مسئولان ادارات و کارکنان دولت در نماز جمعه حضور داشته باشند؛ در بین جمعیت تنها چند مسئول حضور دارند و این گلایه همیشگی مردم و نمازگزاران است که مسئولان ادارات در شهرستان و بین مردم نیستند و یا بواسطه برخی اعمال نظرها در نمازجمعه شرکت نمی کنند.

ایشان ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام، ایام سوگواری ابا عبدالله، بیان کرد: هیآت مذهبی و دستگاه های مربوطه[اداره تبلیغات و اوقاف] توجه داشته باشند از این فرصتی که مکتب اهل بیت(ع) در اختیارمان قرار داده برای معرفت افزایی مخاطبین خصوصا جوانان استفاده کنند و آنها را با فرهنگ عاشورا، کربلا و نیاز های زمان آشنا کنند.

امام جمعه بندرانزلی افزود: اینکه در برخی هیات ها، همه ی وقت و امکانات صرف اطعام و مرثیه سرائی می شود و افراد با فرهنگ عاشورا آشنا نمی شوند و یا نسبت به آن بی توجه اند قابل قبول نیست؛ حضرت سیدالشهدا برای آرمان های بلندی قیام و جان خود را فدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه توجه به چند نکته را متذکر و بیان کرد: نخست هیآت ها و عزاداران بدانند اگر در عزاداری امام حسین(ع) نسبت به اقامه نماز کم توجه و بی توجه باشند، مطلوب امام زمان(عج) نیست؛ دوم اینکه حتما در هیات هایشان روحانی و مبلغ داشته باشند زیرا برای استحکام و اثر گذاری بیشتر مجالس لازم است و اگر کسی مبانی فکری اش درست نباشد، در این حجم از تبلیغات سو دشمنان، از دین دور خواهد شد.

ایشان افزود: در این راستا برای چندمین سال تاکید کرده ایم و از دستگاه های متولی گله داریم که هیچ نظارت، پیگیری، تشویق و تنبیهی در ارتباط با برگزاری هیآت ندارد؛ کم کاری می کنند اما باید به وظایفشان عمل کنند.

امام جمعه بندرانزلی اظهار داشت: سومین نکته اینکه باید شئون اسلامی و حجاب و عفاف در اطراف هیات ها و مجالس عزاداری محرم رعایت شود؛ محرم، دهه امر به معروف و نهی از منکر است و نیز هدف بزرگ سیدالشهداء(ع) در این قیام «ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر» بود؛ همانطور که مقام معظم رهبری هم بیان فرموده اند، هدف از امر به معروف و نهی از منکر فقط بدحجابی و عدم رعایت شئون اسلامی نیست بلکه منکر های دیگری را هم باید نهی کرده و به کارهای خوب دیگر هم باید امر کنیم.

ایشان تاکید کرد: اگر برای امر به معروف و نهی از منکر به عنوان ساده ترین کار حاضر نباشیم پا به میدان بگذاریم، در برابر منکر های بزرگ که احیانا با خطراتی هم مواجه میباشد، مقابله نخواهیم کرد؛ امروز مشاهده می کنیم زمانی که دستگاه قضایی با مفسدین برخورد می کند سر و صدا و داد و فریاد بلند می شود، اتهام می زنند و یا برخی مفسدین، ایادی و مزدورانی دارند که ممکن است موانعی برای قضات یا انسانها ایجاد کنند.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه ایام عزاداری سیدالشهداء(ع) اساسا برای افزایش معنویت و رعایت حدود و شئون اسلامی است، خاطر نشان کرد: نکته چهارم اینکه هیآت و برگزار کنندگان مجالس عزاداری موجبات اذیت و آزار مردم چه مزاحمت های صوتی و چه ترافیکی را فراهم نکنند؛ و در آخر تلاش شود هیآت و و مجالس عزاداری حتی المقدور به مساجد برگردند، چه لزومی دارد در محلی که مسجد هست، در کوچه و خیابان هیات تشکیل شود؟ برگزاری عزاداری در مسجد از معنویات بیشتری برخوردار است و اثرگذاری بیشتری دارد؛ باید هیات های مذهبی در حد امکان مجالس خود را در مساجد برگزار کنند، البته دستگاه های متولی، ائمه محترم جماعات و اعضای هیات امناء همکاری های لازم را با آنها داشته باشند و با خواسته های جوانان مقابله نکنند، آنها را فراری ندهند و با رعایت شئون و حدود مساجد را در اختیارشان بگذارند.