سلیقه و گرایش‌های سیاسی داوطلبان در بررسی صلاحیت‌ها نقشی ندارد
سلیقه و گرایش‌های سیاسی داوطلبان در بررسی صلاحیت‌ها نقشی ندارد

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان با اشاره به فرآیند ۵۰ روزه برای بررسی صلاحیت کاندیدای مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: سلیقه و گرایش‌های سیاسی داوطلبان در بررسی صلاحیت‌ها نقشی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی احمد قنبریان شامگاه جمعه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به مولفه‌های تأیید صلاحیت کاندیدای مجلس شورای اسلامی، گفت: انتخابات مظهر و نماد مشارکت مردم، دموکراسی و جمهوریت بوده که در همه نظام‌های سیاسی این نوع مشارکت مشخص و تعریف شده است.

شرایط رأی دهندگان و داوطلبان در قانون انتخابات مجلس

وی با بیان اینکه در قانون انتخابات جمهوری اسلامی ایران به ویژه در انتخابات مجلس هم برای رأی دهندگان و هم داوطلبان شرایطی پیش بینی شده است، اظهار کرد: در ماده ۲۷ این قانون داشتن حداقل ۱۸ سال سن، عاقل بودن و تابعیت جمهوری اسلامی ایران شرط لازم برای رأی دادن در انتخابات مجلس شورای اسلامی ذکر شده که در این میان همراه داشتن شناسنامه یا کارت ملی برای احراز این هویت الزامی است.

قنبریان به شرایط ایجابی و سلبی پیش بینی شده برای داوطلبان نیز در این مواد ۲۸ و ۳۰ این قانون اشاره کرد و افزود: در ماده ۲۸ (شرایط ایجابی)، هشت مولفه اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون‌اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی‌ارشد یا معادل آن، نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه، سلامت جسمی و حداقل سن ۳۰ و حداکثر ۵۷ سال تمام برای داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه وقتی قانون‌گذاری این شرایط را پیش بینی کرده باید اثبات شود، گفت: در این زمینه اصل بر احراز صلاحیت‌ها است و یک دواطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی باید تمام این شرایط را داشته باشد. کسی که حتی یک مورد از این شرایط را ندارد نمی تواند کاندید این انتخابات شود.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات مجلس در گیلان در ادامه به شرایط سلبی عنوان شده در ماه ۳۰ قانون انتخابات برای داوطلبان اشاره و بیان کرد: داوطلبان دارای محکومیت قضایی، عضویت در احزاب غیرقانونی، قاچاقچیان مواد مخدر و معتادین به این مواد، مشهورین به فساد و متجاهرین به فسق، مجرمین محکوم به اقدام علیه نظام و سایر موارد از این دست هستند که نمی توانند در انتخابات شرکت کنند.

بررسی صلاحیت داوطلبان یک روز بعد از پایان ثبت نام و توسط هیئت اجرایی

وی با بیان اینکه بررسی صلاحیت داوطلبان یک روز بعد اتمام مهلت ثبت نام و توسط هیئت‌های اجرایی به مدت ۱۰ روز آغاز می شود، گفت: همیشه تصور بر این بوده که وظیفه بررسی صلاحیت‌ها بر عهده هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان است که چنین تصوری اشتباه است.

قنبریان با اشاره به اینکه هیئت‌های اجرایی از طریق استعلام از مراجع چهارگانه، تحقیقات محلی و وزارت کشور صلاحیت نامزدها را احراز می کنند، تصریح کرد: بعد از اعلام نتایج از سوی هیئت‌های اجرایی افرادی که از سوی این هیئت رد صلاحیت شده‌اند یک روز برای اعلام شکایت خود به هیئت‌ها نظارت بر انتخابات فرصت دارند بعد از آن هیئت نظارت در یک بازه زمانی ۲۰ روزه به شکایت و تمام صلاحیت‌های احراز شده نیز رسیدگی می کنند.

وی با بیان اینکه هیئت‌های نظارت بعد از این بازه زمانی نتایج را به فرمانداری‌ها اعلام و متعاقب آن کسانی که رد صلاحیت شده‌اند چهار روز برای شکایت به شورای نگهبان فرصت دارند، افزود: شورای نگهبان نیز ۲۰ روز مهلت دارد تا تأیید و یا رد صلاحیت‌های انجام شده از سوی هیئت‌های نظارت استانی را بررسی و نتایج نهایی را اعلام کند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات مجلس در گیلان با اشاره به فرآیند ۵۰ روز تأیید یا رد صلاحیت کاندیدا از زمان ثبت نام اشاره کرد و  ادامه داد: به رغم فضاسازی علیه شورای نگهبان در زمان انتخابات سلیقه و گرایش‌های سیاسی افراد هیچ تأثیری در نظر این شورا در تأیید یا رد صلاحیت ندارد.

وی با تأکید بر اینکه در فرآیند تأیید یا رد صلاحیت کاندیدا تنها مواضع و رفتارهای داوطلبان مدنظر قرار می گیرد، اظهار کرد:شورای نگهبان تنها براساس قانون و موارد مندرج در آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

قنبریان در ادامه به اعمال نظارت استصوابی از سوی شورای نگهبان نیز اشاره و بیان کرد: نظارت استصوابی علی‌رغم فضاسازی‌های انجام شده یک نظارت هدفمند، دقیق و موثر است در این نوع نظارت هدف تعیین شده که آن نیز جلوگیری از انحراف و اشتباه، اصلاح و برخورد با آن  است.

رصد کامل فعالیت داوطلبان انتخابات مجلس از سوی هیئت‌های نظارت

وی با بیان اینکه نظارت استصوابی یعنی اینکه اگر در مراحل تایید یا رد صلاحیت از هیئت اجرایی تا آخرین مرحله، مدرک و مستندی دال بر رد یا تایید صلاحیت‌ها به دست آمد بتوان نظر قبلی را رد یا قبول کرد. این نوع نظارت در روز رأی گیری و فرآیند آن نیز مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت بروز هرگونه تخلف هیئت نظارت می‌تواند ورود و از حق مردم دفاع کند.

قنبریان همچنین به انتخاب اعضای هیئت نظارت بر انتخابات در استان‌ها و شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: این انتخاب دارای سلسله مراتب است که شورای نگهبان و هیئت مرکزی آغاز می شود. اعضای این هیئت در استان‌ها توسط هیئت مرکزی از میان اقشار و صنف مختلف انتخاب می شود.

وی با بیان اینکه این روند در انتخاب اعضای شهرستانی و بخش‌ها نیز ادامه می یابد، افزود: مهمترین اقدامات هیئت‌های نظارت شهرستانی، آموزش شبکه نظارتی، رصد فعالیت‌های نامزدهای احتمالی و تحقیقات موردی در مورد نامزدها است.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات مجلس در گیلان به وجود خلا در قانون انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچ قانونی برای قبل از ثبت نام در مورد تبلیغات نامزدها وجود ندارد اما بعد از ثبت نام هیئت‌های نظارت بر رفتار نامزدها دقت کرده و هرگونه تخلف انتخاباتی، تبلیغاتی، انجام هزینه‌های غیرمعمول و دادن وعده‌های خارج از عرف مورد بررسی قرار می گیرد امسال نیز مقرر شده در این زمینه به صورت جدی اقدام شود.

  • منبع خبر : مهر