دو هفته کرونایی: کاهش ۲۰ درصدی صادرات کشور
دو هفته کرونایی: کاهش ۲۰ درصدی صادرات کشور

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در دو هفته اخیر که شیوع کرونا را در کشور شاهد هستیم واردات نسبت به همین زمان دوهفته ای در سال ۹۷ رشد ۳۵درصدی و صادرات کشور نیز کاهش ۲۰ درصدی از لحاظ وزنی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی سید روح اله لطیفی ‌با اشاره به تاثیر کرونا بر تجارت خارجی بیان کرد:طی دو هفته ای که کشور درگیر شیوع ویروس کرونا است تجارت خارجی ایران هم تحت تاثیر آن قرار گرفته است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک اظهار داشت‌: از ۲۹ بهمن تا ۱۳ اسفندماه نزدیک به یک میلیون و ۷۱۱هزار و ۹۰۶ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۱۵ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۱۶۴ دلار وارد کشور شده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته که یک میلیون و ۲۶۳ هزار و ۸۸۶ تن به ارزش یک میلیارد و ۸۲۱ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۵۴۳ دلار کالا وارد کشور شده بود با وجود شیوع کرونا، از لحاظ وزنی ۳۵.۵درصد و از لحاظ ارزش ۵.۱ درصد رشد داشته است .

‌وی در خصوص رویه صادرات نیز گفت :در صادرات کالا نیز در این مدت دو هفته در کشور ۴میلیون و ۱۱۵هزار و ۳۳۱تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۸۵میلیون و ۳۰۵هزار و ۷۵۰دلار صادرشده که نسبت به این بازه زمانی در سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۰درصد و از لحاظ ارزش ۳۰درصد کاهش داشته است.

‌سخنگوی گمرک در ادامه گفت: اگر بخواهیم دو هفته قبل و بعد شیوع کرونا را در حوزه تجارت خارجی مقایسه کنیم‌، در رویه واردات از لحاظ وزنی ۱۲.۵درصد رشد را با وجود شیوع کرونا شاهد بودیم و در رویه صادرات کاهش ۳۴درصدی را با همین مقیاس داشتیم.

‌لطیفی دلایل این کاهش را بسته شدن مرزهای زمینی در برخی از مبادی های کشور و نگرانی جهانی در خصوص فراگیری شیوع این ویروس بیان کرد.

‌سخنگوی گمرک در پایان تاکید کرد :فعال شدن دیپلماسی سیاسی،اقتصادی و حتی بخش خصوصی را در این برهه زمانی می تواند ضمن ایجاد درک و اقدام مشترک با همسایگان ایران در خصوص بحران به وجود آمده مانع از توقف و بسته شدن مسیر های تجارت فرامرزی شد.