حسن تفتیان؛ از دیوار ۱۰ ثانیه بگذر
حسن تفتیان؛ از دیوار ۱۰ ثانیه بگذر

سریعترین پسر ایران فاصله چندانی با رویای خود ندارد؛ رویای دویدن 100 متر در کمتر از 10 ثانیه!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی شاید دیگر زمانش رسیده تا حسن تفتیان با دویدن ۱۰۰ متر در کمتر از ۱۰ ثانیه همه را شگفت زده کند. او که حدود ۱۰ روز قبل برای برپایی اردوی آماده سازی خود راهی پاریس شد، دیشب نشان داد بعد از مصدومیتی که در مسابقات قهرمانی آسیا برایش به وجود آمد و او را از دویدن در فینال محروم کرد، خیلی زود توانسته مراحل آماده سازی اش را طی کند و به اوج برسد.

دویدن ۱۰۰ متر در ۱۰٫۰۳ ثانیه در ایران تنها از عهده حسن تفتیان برمی‌آید. او سال هاست رکورددار ایران شده و هر سال به صورت میلیمتری رکورد خود را بهبود می بخشد. حالا هم با تکرار بهترین رکورد خود گام بلندی به سوی پیشرفت در ۲۶ سالگی برداشته و می تواند در المپیک توکیو همه را شگفت زده کند.

یوزپلنگ ایرانی یا یوسین بولت ایرانی، القابی است که به حسن تفتیان در سال های اخیر نسبت داده شده، اما او همواره می‌گوید می‌خواهد خودش باشد. اگر به ویدیوی مسابقه شب گذشته او در پاریس نگاه کنید، تفتیان حداقل ۳، ۴ گام جلوتر از سایر رقبایش به خط پایان رسید. شاید اگر انگیزه‌ای برای ثبت یک رکورد عالی نداشت، گام‌های آخر را کمی آرام‌تر برمی‌داشت و قهرمان هم می شد، اما سریعترین مرد ایران هر روز به ثبت رکورد بهتر از قبل فکر می کند.

تفتیان ۱۱ ماه وقت دارد تا خودش را به یک رویای دست یافتنی یعنی همان دویدن ۱۰۰ متر زیر ۱۰ ثانیه برساند. اگر پسر باد ایران می خواهد بین ۸ فینالیست المپیک قرار بگیرد و حتی روزی روی سکوی جهان و المپیک قرار بگیرد، راهی جز تمرین بیشتر ندارد.

 

خودش که اردوی یک ماهه ای را در فرانسه سپری می کند و زیر نظر مربی فرانسوی خود یعنی آنتون گای تمریناتش را پشت سر می گذارد، با اعتماد به نفس بالا درباره آینده حرف می زند. تفتیان از کنار یوسین بولت و امثال او درس های زیادی گرفته و حالا در اوج پختگی قرار دارد.

همه می دانیم که دوی ۱۰۰ متر یکی از پربیننده ترین و جذاب ترین رقابت های المپیک به شمار می رود؛ مسابقه ای که فقط ۱۰ ثانیه طول می کشد، اما شاید میلیاردها نفر را پای صفحه تلویزیون می نشاند. پس حضور یک دونده ایرانی در چنین رقابتی یک اتفاق بزرگ به شمار می رود.

پسری که ۲۶ سال قبل در تربت حیدریه به دنیا آمده، می تواند در کنار احسان حدادی دست به تاریخ سازی در رشته دوومیدانی بزند؛‌همانطور که حالا این ۲ نفر از رشته دوومیدانی در کنار نجمه خدمتی تنها ورزشکارانی از ایران هستند که مجوز ورودی المپیک را کسب کردند.

او می‌گوید نه لامبورگینی می خواهد و نه خانه آنچنانی، اما امکانات تمرینی اش باید در حد بزرگان جهان باشد. در استان خودش و کلا در ایران به هیچ وجه نمی تواند به خوبی تمرین کند و مربی فرانسوی هم تاثیر زیادی روی حسن تفتیان دارد.

یوزپلنگ ایرانی حالا فقط نیاز به حمایت دارد تا در ۱۱ ماه آینده خودش را برای یک نبرد ۱۰ ثانیه‌ای دشوار و سرنوشت ساز آماده کند.

  • منبع خبر : ورزش 3