بندر کاسپین بدنبال نقش آفرینی بیشتر در معادلات اقتصادی منطقه
بندر کاسپین بدنبال نقش آفرینی بیشتر در معادلات اقتصادی منطقه

عضو هیأت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی در دیدار با مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تلاش برای نقش آفرینی بیشتر بندر کاسپین در معادلات اقتصادی منطقه و تبدیل آن به کانون داد و ستد کالا در حاشیه خزر سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی امین افقی با  تشریح مزیتهای بندرکاسپین بعنوان یک بندر نسل سوم اظهار داشت: با توجه به ارائه مزیت های رقابتی و بهره مندی از مزایا و معافیت های قانونی مناطق آزاد، بخش عمده ای از پروژه های زیر ساختی مجتمع بندری کاسپین به همت سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال اجرا بوده و با افزایش زیر ساخت ها و  انجام رایزنی های مختلف با کشورهای حاشیه خزر به منظور رونق کریدورهای تجاری، تخلیه و بارگیری کالا در این بندر نسل سوم و تأمین مواد اولیه و کالاهای اساسی کشور از بندرکاسپین افزایش داشته است.

 وی در ادامه با اشاره به برنامه های این سازمان برای فعالسازی راه گذر (کریدور) تجاری چین-قزاقستان-ایران از طریق این بندر و راه گذربین المللی شمال-جنوب ( نوستراک) افزود: با توجه به توسعه و تکمیل زیرساخت این منطقه و ظرفیت های موجود در بین کشورهای حاشیه خزر، ضرورت تأمین کالاهای اساسی در کنار قرار گرفتن بندرکاسپین در مسیر های تجاری بین المللی، با افزایش مبادلات،  منطقه آزاد انزلی به کانون ترانزیت و داد و ستد کالا در بین کشور های حاشیه خزر تبدیل خواهد شد.

معاون امور بندری و حوزه خزر با اشاره به اقدامات سازمان در خصوص اتصال راه آهن به بندر کاسپین و احداث اسکله رو رو، تعداد کشتی های ورودی به این بندر تا حال حاضر را ۷۶ فروند اعلام و خاطرنشان کرد: با همکاری شرکت کشتیرانی دریای خزر تاکنون ۲۷ کشتی از کریدور چین–قزاقستان–ایران در این بندر پهلوگرفته است که نقش مهمی در تأمین کالاهای مورد نیاز و مواد اولیه در کشور داشته و انواع کالاهای صادراتی ایرانی به کشور چین از مسیر این کریدور و بندر کاسپین به صورت کانتینری ارسال شده است،

همچنین در این دیدار مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین را فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری عنوان و تصریح کرد: اتصال راه آهن سراسری به این مجتمع بندری در آینده نزدیک، موجب رشد منطقه و مجتمع بندری کاسپین و افزایش ترانزیت کالا و رونق کریدورهای تجاری می شود .

محمد رضا مدرس خیابانی  از برنامه های مشترک برای توسعه همکاریهای کشتیرانی دریای خزر و منطقه آزاد انزلی در راستای توسعه مبادلات تجاری کشور از مسیر بنادر منطقه آزاد انزلی استقبال کرد.

در ادامه این نشست کاپیتان باقری نژاد مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر نیز ضمن تقدیر از همکاری های سازمان منطقه آزاد انزلی و توسعه زیرساخت های بندر با انجام فعالیت های شبانه روزی یاداور شد: در گذشته موانع و مشکلات بسیاری در راه اندازی کریدور چین–قزاقستان–ایران وجود داشته که با پیگیری ها و اختیارات منطقه آزاد انزلی این موانع برطرف شده و انعقاد توافقنامه همکاری بین سازمان منطقه آزاد انزلی و طرف قزاقی و تسهیلات ارائه شده این سازمان موجب شده تا کریدور چین قزاقستان ایران به عنوان یک مسیر حمل بین المللی امن،سریع و کم هزینه بخشی از نیازهای داخل کشور تأمین شود.

مهندس وحید طالب پور، عضو هیأت مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز با اشاره به فعالیت شهرک های صنعتی در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین بیان کرد: با توجه به فعالیت واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی منطقه آزاد انزلی، با توسعه فعالیت های بندری، شاهد تسهیل در تأمین مواد اولیه و همچنین صادرات مجدد و افزایش سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های شغلی پایدار برای جوامع محلی هستیم.

گفتنی است بازدید از اسکله های در حال بهره برداری و در حال ساخت، زیرساختها، مخازن و انبارهای مجتمع بندری کاسپین، اسکله مارینا و منظرگاه و زیرساخت های بخش تجارت و گردشگری از دیگر برنامه های مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی و هیأت همراه بود.

فعالیتهای تخلیه و بارگیری کالا در بندرکاسپین  از تابستان سال ۹۷ در منطقه آزاد انزلی آغاز شد. این بندرگاه در حال حاضر دارای سه پست اسکله است . سال گذشته ۲۰ فروند کشتی در بندرکاسپین تخلیه و بارگیری شد. شمار کشتی های پهلو گرفته در نیم سال نخست ۹۸ نیز ۴۰ فروند کشتی بود.