بندرانزلی نیازمند اسکله های سرپوشیده است
بندرانزلی نیازمند اسکله های سرپوشیده است

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه بندرانزلی به بندر فله تبدیل شده است، گفت: غلات نیاز به هوای خشک دارند و اگر به رطوبت آغشته شوند آلوده خواهند شد لذا باید بتوانیم بندری ایجاد کنیم که در تمام فصول تخلیه و بارگیری را انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی حمیدرضا آبایی حمل و نقل دریایی را یکی از مهمترین گونه های حمل و نقل دانست و اظهار کرد: حمل و نقل دریایی در کشور ما بیش از ۸۰ درصد عملکرد تجارت خارجی را به خودش اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی برای تجارت خارجی در گیلان وجود دارد، تصریح کرد: بنادر گیلان بیشترین میزان جابجایی کالا را بر عهده دارند. البته سهم بنادر استان گیلان با توجه به تغییر ماهیتی که در روند ورود و خروج کالا در حوزه دریای خزر اتفاق افتاده نسبت به استان مازندران کاهش یافته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان زیرساخت های بنادر استان را ویژه آهن آلات و چوب دانست و تصریح کرد: با توجه به تغییر ماهیت کالا از آهن آلات و چوب به غلات و فله(خشک و مایع) و عدم وجود زیرساخت های مناسب و شرایط آب و هوایی با کاهش ۵۰ درصدی واردات و صادرات مواجه هستیم.

آبایی شاخص های ارزیابی عملکرد بنادر استان از جمله تخلیه و بارگیری، امنیت کالا، ایمنی عملیات و… را بین المللی دانست و گفت: تخلیه و بارگیری و انبارداری در بنادر استان در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و تعرفه ها از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تعیین می شود. در حال حاضر همه شاخص های عملکردی مثبت و رو به رشد است.

وی با اشاره به قدمت بندر انزلی، بر روزآمدی تجهیزات بندری تاکید و عنوان کرد: استان گیلان چهار بندر فعال در لنگرود، انزلی و آستارا دارد. البته بندر چمخاله یک بندر گردشگری است. ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری کالا در بندر انزلی حدود ۳.۵ میلیون تن شامل چهار پست اسکله است. همچنین دو پسن اسکله دلفین برای محصولات نفتی داریم.

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت های نرم افزاری جهت بهره وری بنادر از جمله تسهیلات قانونی، معافیت های مالیاتی، بیمه و…، اضافه کرد: صادرکننده و واردکننده باید بتوانند از محیط بندر استفاده بهینه کنند.

آبایی با بیان اینکه سه پست اسکله در بندر انزلی برای عملیات کانتینری و تخلیه و بارگیری غلات در نظر گرفته شده است، ادامه داد: بندر انزلی با عمق ۶.۵ متری اسکله ها به تمامی کشتی هایی که در محدوده دریای خزر تردد می کنند پهلو می دهد و هیچ کشتی نیست که نتواند در بندر انزلی پهلو بگیرد.

وی با اشاره به فعال شدن سیلوهای غلات در بندر انزلی، اظهار کرد: باید بتوانیم غلات و کالاهای فله بیشتری را تخلیه و بارگیری و حتی انبار کنیم. قبلا بندر انزلی بندر آهن آلات و چوب بود و نیاز به محوطه داشت، اما اکنون به مکنده برای تخلیه غلات و پمپ برای تخلیه فله مایع نیاز داریم لذا انبارها، سیلوها و مخازن را فعال کردیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه بندر انزلی به بندر فله تبدیل شده است، گفت: غلات نیاز به هوای خشک دارند و اگر به رطوبت آغشته شوند آلوده خواهند شد لذا باید بتوانیم بندری ایجاد کنیم که در تمام فصول تخلیه و بارگیری را انجام دهد و در این راستا باید اسکله سرپوشیده داشته باشیم. در واقع سیستم های انتقال از اسکله به انبار باید سرپوشیده و محافظت شده در برابر باران و برف باشد. کشتی ها نیز باید در اسکله های سرپوشیده تخلیه و بارگیری را انجام دهند.

وی خواستار ایجاد یکپارچگی بین سازمان ها و دستگاه های متولی امر صادرات و واردات و نظارت شد و اضافه کرد: همچنین نیازمند استفاده از تجهیزات نوین و دانش بنیان در حوزه هوشمندسازی بنادر و الکترونیکی کردن خدمات هستیم.

  • منبع خبر : ایسنا