برای موفقیت در انجام مسئولیت ها باید بر اساس تجربیات با شهامت و شجاعت حرکت کرد
برای موفقیت در انجام مسئولیت ها باید بر اساس تجربیات با شهامت و شجاعت حرکت کرد

در نخستین روز از هفته دولت فرماندار و مسئولین محترم شهرستان بندرانزلی با حضرت حجت السلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی امام جمعه بندرانزلی در این دیدار ضمن تبریک ایام عید سعید غدیر و هفته دولت، اظهار داشت: شهیدان رجایی و باهنر که این هفته به نام آنها نام گذاری شده، کسانی بودند که به مسئولیتشان و خدمت به مردم در نظام اسلامی توجه داشتند و شان نزول هفته دولت شهادت این دو عزیز است.

حجت السلام والمسلمین شمس الدین با استناد آیه شریفه «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ» «آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها مى ‏شوند و مورد آزمایش قرار نمى‏ گیرند»، عنوان کرد: سنت آزمایش در نظام هستی یکی از سنن الهی برای همه ی انسان ها می باشد، آمدن انسان ها در دنیا برای همین آزمایش است و در آیات متعددی از قرآن کریم آمده«ما شما را امتحان می کنیم تا عیار و ارزش انسان ها و میزان پایبندی به ایمان و عمل صالح در آنها مشخص شود».

ایشان با اشاره به اینکه مصداق این آیه شریفه همه ی انسان خصوصا مسئولین است، بیان کرد: آیا با صرف گفتن نظام اسلامی، کار تمام شده و نظام اسلامی می شود؟ نباید امتحان پس بدهیم؟ نباید برخی مسائل را رعایت کنیم و مورد توجه قرار دهیم؟ دست یابی به این عنوان بزرگ نیاز به تلاش، مجاهدت و از خود گذشتگی دارد.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه، در نظام اسلامی مسئولیت ها سنگین است، خاطر نشان کرد: شاید گاهی اوقات اینکه نسبت به سنگینی مسئولیت ها غفلت می شود که یک امتحان یا لطف از سوی پروردگار متعال است؛ مسئولیت آنهم در نظام اسلامی خیلی خطیر و پاسخگویی آن خیلی سنگین است و باید نسبت به این حقیقت توجه لازم را داشت.

حجت السلام والمسلمین شمس الدین با اشاره به دیدار اخیر هیات دولت با مقام معظم رهبری، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار مطالب مبسوطی را بیان کردند که ضروری است این رهنمود ها نصب العین همه ما باشد؛ اول بحث کار، رونق تولید و امر معیشت مردم ودوم موضوع حجاب و رعایت شئون دینی در نظام اسلامی؛ دو نکته بسیار مهم که در هر دو بخش علی رغم تلاش هایی که می شود کاستی های فراوانی داریم؛ باید این دو موضوع را دنبال کرده و راهکار پیدا کنید تا این خواسته های مقام معظم رهبری که نشانه های نظام اسلامی است محقق شود.

ایشان افزود: برای موفقیت در عمل به وظایف و مسئولیت ها در نظام اسلامی لازم است به برخی مسائل توجه کنیم که یکی از آنها استفاده از تجربیات دیگران می باشد و متاسفانه در حوزه مدیریتی طی دوره های گذشته از تجربیات دیگران کمتر استفاده شده؛ تنها عامل بخشی از مشکلاتِ امروز، بیرونی ناشی از تحریم است اما قسمت قابل توجهی مربوط به مدیریت، برنامه ریزی و تلاش در این راستا می باشد.

امام جمعه بندرانزلی در راستای استفاده از تجربیات به اوضاع تیم فوتبال ملوان اشاره و تصریح کرد: ۷۰ درصد سهام ملوان نزدیک به هشت سال است  که به مردم واگذار شده؛ طی این سالها نباید از تجربه مدیریت این تیم در بازه های زمانی مختلف استفاده شود؟ بخش های دیگر که مربوط به مسئولین ورزشی و دیگر ارگان های مربوطه است باید از این تجربیات استفاده کنند تا شرایط روز به روز بدتر نشود.

حجت السلام والمسلمین شمس الدین با بیان اینکه کوتاهی های اداره کل ورزش و جوانان و هیات فوتبال در استان و دیگر بخش های ورزشی را در شرایط فعلی ملوان موثر می دانم، افزود: هر دفعه به گونه ای با فراز و نشیب هایی، مشکلات جدید تری حاصل می شود که نشان می دهد برخی نمی خواهند از تجربه و ظرفیت های گذشته استفاده کنند.

ایشان شجاعت در کار را بسیار مهم و حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: انسان اگر می خواهد در مسئولیت موفق باشد باید شجاع باشد؛ اگر[از حرف کسی یا  تهدید صندلی و جایگاه] بترسد نمی تواند هیچ کاری انجام دهد و دیگران بر امورش مسلط می شوند اما اگر در انجام وظایفش بر اساس تجربیات، شهامت و شجاعت حرکت کرده و تصمیم بگیرد موفق خواهد شد.

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه نگاه ما به مسئولیت ها باید عاریه ای باشد، اظهار کرد: اینکه هدف، انجام کار باشد مهم است و می تواند برای خدمت انگیزه ایجاد کند؛ از عبدالله‌ بن‌ عباس‌ نقل است که گفت در ذی ‌قار (نام‌ موضعی‌ در نزدیکی‌ بصره) بر امیرالمؤ‌منین‌(ع) هنگامی‌ که‌ پارگی‌ کفش‌ خود را می ‌دوخت، وارد شدم. پس‌ سؤ‌ال‌ فرمود «قیمت‌ این‌ کفش‌ چه ‌قدر است؟» عرض‌ کردم ارزشی‌ ندارد. فرمود «به‌ خدا سوگند که‌ این‌ کفش‌ نزد من‌ از امارت‌ و حکومت‌ بر شما محبوب ‌تر است، لکن‌ (من‌ قبول‌ چنین‌ امارت‌ و حکومتی‌ نموده‌ام، برای‌ اینکه) حقی‌ را ثابت‌ گردانم‌ یا باطلی‌ را براندازم.»

حجت السلام والمسلمین شمس الدین خاطر نشان کرد: این دیدگاه امیرالمومنین(ع) نسبت به مسئولیت کل مملکت اسلامی در آن زمان است، ما هم در مسئولیت هایمان از این دو حال خارج نیستیم یا باید عدالت را اجرا و حقی را اقامه کنیم یا باید جلوی باطل، زیاده خواهی، منفعت طلبی و دست درازی به بیت المال و حق مردم را بگیریم.

ایشان ادامه داد: باید احکام اسلامی و ارزش های دینی مانند عفاف، حجاب، دیانت و توجه به دین را در جامعه تبلیغ، ترویج و احیا کنیم و جلوی باطل هایی چون بد حجابی، گرانفروشی، اجحاف در حق مردم، ظلم به افراد جامعه را بگیریم؛ امیرالمومنین(ع) می فرماید اگر یکی از این دو نباشد مسئولیت کل جامعه اسلامی از این لنگه کفش بی ارزش، برای من بی ارزش تر است.

امام جمعه بندرانزلی بیان کرد: شرایطی که در جامعه داریم و گرانی هایی که هست عمدتا معلول تحریم نیست، حاصل بی توجهی و عدم نظارت است؛ دولت قیمتی روی یک جنس می گذارد اما در بازار رعایت نمی شود و هر کسی با یک قیمت می فروشد؛ یا قیمت گذاری ها غیر کارشناسانه اند و یا نظارت و برخورد وجود ندارد که تاوان آن را مردم می دهند؛ این موضوع حق دیگران را تضییع می کند و مسئولین در این تضییع حقوق سهیم هستند.

حجت السلام والمسلمین شمس الدین ادامه داد: اگر می خواهیم در دنیا و آخرت سرافراز باشیم و هفته های متعدد دولت را ان شاءالله با خدمت گذاری به مردم سپری کنیم، هرچه بیشتر در خدمت آنها و نظام و انقلاب باشیم و در عین حال از عهده مسئولیت ها خوب بر بیاییم باید این دو اصل مهم که امیرالمومنین(ع) فرمودند را مورد عمل و توجه قرار دهیم.