امسال، دومین مرکز درمانی فُک خزری کشور راه اندازی می‌شود
امسال، دومین مرکز درمانی فُک خزری کشور راه اندازی می‌شود

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فُک خزری گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در راستای حفاظت بیش از پیش از فُک خزری دریای خزر، امسال دومین مرکز درمانی فُک خزری کشور در استان گیلان راه اندازی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی امیر صیاد شیرازی  اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته و در راستای حفاظت  بیش از پیش از فُک خزری، امسال دومین مرکز درمانی فُک خزری کشور در استان گیلان راه اندازی خواهد شد.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فُک خزری، ادامه داد: با توجه به اینکه همواره بیشترین گزارش مبنی بر مشاهدۀ فُک‌های خزری در استان گیلان در منطقه بندر انزلی است، لذا در نظر داریم دومین مرکز درمانی فُک خزری را در بندر انزلی راه اندازی کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: دومین مرکز درمانی فُک خزری کشور با استفاده از اعتبارات و کمک‌های مردمی در حال  راه‌اندازی است و قرار است ساختمان این مرکز نیز توسط سازمان شیلات ایران تامین شود.

به گفتۀ این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، منطقۀ آزاد انزلی و پارک ملی بوجاق دو گزینۀ اصلی برای در نظر گرفتن ساختمان دومین مرکز درمانی فک خزری کشور است.

صیاد شیرازی عنوان کرد: با راه‌اندازی این مرکز جدید درمانی فُک خزری کشور در غرب سواحل دریای خزر شاهد اقدامات بسیار بهتری در زمینه حفاظت از فُک خزری در منطقه خواهیم بود.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، در ادامل به انجام تحقیقات در زمینه مطالعۀ لاشه فُک‌ها در مرکز درمانی و تحقیقاتی فُک خزری جزیره آشوراده اشاره کرد و گفت: گشت‌های دریایی و ساحلی ماهانه دو بار توسط این مرکز انجام می‌شود تا با مشاهده احتمالی لاشه یا فُک بیمار بتوان اقدامات نجات بخشی را انجام داد.

وی خاطرنشان ساخت: با راه‌اندازی مرکز درمانی و تحقیقات فُک خزری در بندر انزلی، تمام پروژه‌هایی که در مرکز آشوراده انجام می‌شد در مرکز انزلی نیز انجام خواهد شد.

وی در ادامۀ گفته‌های خود همچنین به امداد و نجات سمور‌های آبی در سه استان ساحلی در این مرکز درمانی اشاره کرد و گفت: علاوه بر امداد و نجات فُک خزری در این مرکز، سمور‌های آسیب دیده نیز در این مرکز درمان می‌شوند.

این فعال محیط زیست دریایی در شمال کشور  اظهار داشت: در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر، سمور‌های آبی زیادی زندگی می‌کنند که آن‌ها نیز گاهی در دام صیادان افتاده و یا به نحو دیگری دچار آسیب می‌شوند.

به گفته صیاد شیرازی با همکاری مشترک مرکز تحقیقات و احیا فُک هلند از سال ۲۰۱۰ میلادی، مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در جزیره آشوراده راه اندازی شد و امسال امیدواریم پس از گذشت سالیان سال از تأسیس نخستین مرکز، شاهد راه اندازی مرکز دوم با استفاده از کمک‌های مردمی باشیم.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته با تلاش سازمان حفاظت محیط زیست از طریق معاونت دریایی این سازمان محیط زیست موفق شدیم نام فک خزری را در لیست حفاظت جهانی از گونه‌های مهاجر (CNS) وارد کنیم، بیان داشت: ثبت فُک خزری در لیست حفاظت جهانی از گونه‌های مهاجر، پاییز امسال با تصویب در سازمان ملل صورت گرفت که این امر حمایت‌های بین المللی برای حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر را بیش از پیش جلب خواهد کرد.

به گفته مسئول مرکز درمانی و تحقیقات فُک خزری طبق سرشماری که چهار سال پیش با همکاری مشترک انگلستان و روسیه انجام گرفت، مشخص شد تعداد فُک‌های خزری از ۱۰۰ هزار فک به ۷۰ هزار فُک تقلیل یافته است.
گفتنی است، فُک خزری یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند.

  • منبع خبر : مانا