اجماع جوانان بندرانزلی برای حفظ نام منطقه آزاد انزلی
اجماع جوانان بندرانزلی برای حفظ نام منطقه آزاد انزلی

جمعی از جوانان بندرانزلی که نسبت به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییر نام و محدوده منطقه آزاد انزلی معترض هستند طی روزهای گذشته علاوه بر برگزاری نشست هم اندیشی، پویش هایی را در فضای مجازی راه انداخته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی؛ شهرستان بندرانزلی یکی از مهمترین و راهبردی ترین شهرهای کشور است که به دلیل برخورداری از مواهب گوناگون همواره مورد بی مهری های گوناگون قرار گرفته است.

سازمانها و نهادهای موجود در شهرستان بندرانزلی از نظر اقتصادی در صورت استفاده درست می توانند برای یک کشور مفید باشند اما از نظر مردم انزلی که ملوان، تالاب و منطقه آزاد را خط قرمز خود می دانند حاشیه های ساختگی و پی در پی پیرامون خط قرمز هایشان نمی تواند بی معنی باشد و به همین خاطر برخی از افرادی که در سطح استان و کشور مدیریت را در دست دارند میخواهند ظرفیت های این شهرستان را محدود کنند تا از آن چیزی جز یک نام باقی نماند.

به همین جهت جمعی از جوانان بندرانزلی برای حفظ ظرفیت های شهر خود همایشی در کشتی میرزا کوچک خان برگزار کردند و به بیان آسیب های احتمالی تغییر نام و مجمع الجزایر شدن منطقه آزاد انزلی در مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی پرداختند.

دکتر سجاد کریمی پاشاکی پژوهشگر حقوق عمومی که مطالعات گسترده ای را در حوزه مناطق آزاد داشته است به عنوان سخنران اصلی این نشست به بیان اشکالات قانونی و حقوقی تغییر نام و محدوده منطقه آزاد انزلی پرداخت و معتقد بود که مصوبه اخیر مجلس در رابطه با منطقه آزاد انزلی وجاهت قانونی ندارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه این مصوبه در روزهای پایانی مجلس و با ایرادات و اشکالات قانونی بسیار انجام شده است، گفت: از نظر بنده خیلی بعید است که شورای نگهبان این مصوبه را به تایید برساند.

کریمی پاشاکی افزود: ما هیچ نمونه ای در سطح جهان نداریم که منطقه آزادی به شکل مجمع الجزایر مشغول فعالیت باشد و اساسا فعالیت منطقه آزاد به این شکل می تواند هزینه های بسیار زیادی را برای کشور ایجاد نماید.

به گزارش افق انزلی دی ماه سال گذشته با پیگیری های سجاد کریمی پاشاکی در دیوان عدالت اداری محدوده های غیر از انزلی از منطقه آزاد انزلی حذف شد تا توسعه این منطقه به سمت شهرستان انزلی باشد اما مجلس دهمی ها در روزهای پایانی کار خود تغیر نام و همچنین محدوده منطقه آزاد انزلی تصویب کردند که باعث ناخرسندی مردم انزلی شد.

در این نشست الهام صادقی فر، المیرا ستودگان، محمد عبدی، آرمین صافدل و پونه نیکوی نیز در خصوص آسیب های مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص منطقه آزاد انزلی به ایراد سخن و بیان راهکارهایی برای استفاده بیشتر از ظرفیت منطقه آزاد انزلی برای شهر انزلی پرداختند.

شایان ذکر است که رسانه های بومی بندرانزلی چند روزی است که مشغول انتشار گسترده این خبر در فضای مجازی هستند و با راه اندازی پویش های مجازی و قرار دادن شماره تماس شورای نگهبان در رسانه های خود از مردم خواستند تا مراتب اعتراض خود را برای لغو مصوبه مجلس در خصوص منطقه آزاد انزلی اعلام کنند.