آمادگی ایجاد خواهرخواندگی انزلی با یکی از بنادر لهستان وجود دارد
آمادگی ایجاد خواهرخواندگی انزلی با یکی از بنادر لهستان وجود دارد

فرماندار انزلی با اشاره به وجود روابط عمیق مردم این شهرستان با لهستانی‌ها در مقطع خاصی از زمان، گفت: آمادگی خواهرخواندگی بندر انزلی با یکی از بنادر لهستان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی اسماعیل حیدری ازاد دردیدار با کاردار سفارت لهستان در ایران با اشاره به ضرورت توسعه روابط همه جانبه سیاسی ، اقتصادی، گردشگری و فرهنگی با ایجاد ارتباط خواهر خواندگی بندرانزلی با یکی از بنادر لهستان یا شهری که دارای تالاب است اظهار کرد: با توجه به ریشه تاریخی که از لهستانی ها در بندرانزلی وجود دارد و روابط عمیقی که بین اهالی انزلی و لهستانی ها در مقطع خاصی از جنگ جهانی اتفاق افتاده، روابط همه جانبه دو کشور توسعه یابد.
وی افزود: بازماندگان دوران جنگ جهانی دوم از مهمان نوازی ساکنان بندرانزلی بیش از بقیه افراد اطلاع دارند و این امر می تواند در توسعه همه جانبه روابط دو کشور تاثیر دو چندان داشته باشد .
فرماندار تاکید کرد: بندرانزلی با شهر گابور در فرانسه، تولچا در کشور رومانی و خرسون در کشور اوکراین خواهر خواندگی دارد و آمادگی آن وجود دارد که پیشنهاد خواهر خواندگی هرکدام از شهر ها با بندرانزلی محقق شود تا هر دو شهر و کشور از منافع این ارتباط دو جانبه بهره مند شوند.
حیدری آزاد با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از گسترش فضای دوستانه با توسعه ارتباطات استقبال می کند تصریح کرد: وجود منطقه ازاد انزلی با امتیازات خاص و همچنین وجود قدیمی ترین و کاملترین بندر شمال کشور در انزلی می تواند به عنوان ظرفیت مناسب برای حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و تجاری لهستانی برای حضور در این بندر تلقی شود.
فرماندار بندرانزلی خاطر نشان کرد: فضای افزایش ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و لهستان با ارتباط بین بندرانزلی با هر شهر دیگری که پیشنهاد بشود وجود دارد و تجار کشور ما علاقه مند هستند که در خصوص ظرفیت های تجاری و اقتصادی و سرمایه گذاری لهستان اطلاعات مناسبی داشته باشند .
حیدری آزاد یادآور شد: اقامتگاه ها و مناطق و مراکز گردشگری موجود در بندرانزلی می تواند به عنوان ظرفیت و بستری مناسب برای میزبانی از گردشگران لهستانی باشد و انتظار می رود هرچه سریعتر شرایط و زمینه های لازم برای ایجاد خواهرخواندگی بندرانزلی با یکی از بنادر لهستان فراهم شود.

شایان ذکر است ویچخ اونلت کاردار سفارت لهستان در ایران به همراه اسلاومار کولتون وابسته نظامی لهستان در ایران پس از دیدار با فرماندار بندرانزلی با همراهی اسماعیل حیدری آزاد با حضور در مزار شهدای گمنام انزلی و اهدای شاخه گل، به شهدای والامقام بندرانزلی ادای احترام کرد و پس از آن از آرامستان لهستانی ها و کلیسای تاریخی حضرت مریم در بندرانزلی بازدید کرد.

روابط ایران و لهستان نیز به ۷۷ سال پیش باز می گردد که در آن زمان گروهی از آوارگان لهستانی اعم از افراد غیرنظامی شامل زن، کودک، پیر و جوان در سال ۱۹۴۲ پس از سفری سخت و مهاجرت اجباری در زمان جنگ جهانی دوم و برای رهایی از سرمای شوروی سابق و تحمل بیماری و گرسنگی به بندرانزلی رسیدند که ۶۳۹ نفر از آنان، جان خود را از دست داده و در گورستانی در نزدیکی قبرستان شهر، به خاک سپرده شدند.
هفتادمین سالگرد ورود پناهندگان لهستانی جنگ جهانی دوم به ایران، هفدهم مهرماه سال ۱۳۹۱ با حضور هیاتی ۸۰ نفره متشکل از سفیر لهستان، وزیر امور کهنه سربازان جنگ، نماینده مجلس سنا و رئیس کمیسیون ارتباط با لهستانی های مقیم خارج، تعدادی از کهنه سربازان، بازماندگان مهاجران جنگ جهانی دوم و خانواده های درگذشتگان بر مزار لهستانی های آرمیده در بندرانزلی برگزار شده بود.