نامزدهای انتخابات شورای شهر منابع مالی خود را مشخص کنند/ نگاه قمارگونه برخی نامزدها به انتخابات
نامزدهای انتخابات شورای شهر منابع مالی خود را مشخص کنند/ نگاه قمارگونه برخی نامزدها به انتخابات

سید جعفر منصوری کارشناس ارشد علوم سیاسی در آخرین یادداشت خود نوشت: نامزدهای انتخابات شورای شهر باید منابع مالی خود و مبالغ هزینه شده در تبلیغات را به صورت کاملا شفاف برای مردم مشخص کنند.

سید جعفر منصوری/ کارشناس ارشد علوم سیاسی/ مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی/ انتخابات شورای شهر یکی از مهم‌ترین نمادهای مردم‌سالاری و مدنیت در جمهوری اسلامی است که هر چهار سال یک‌بار افراد زیادی را پای صندوق‌های رأی می‌کشاند تا در آینده و سرنوشت شهر خود مشارکت کنند و تأثیرگذار باشند. چهره‌های مختلف از هر قشری و با سطوح مختلف سواد برای تصاحب صندلی‌های شورای شهر باهم رقابت می‌کنند؛ که این عامل خود بر جذابیت این انتخابات می‌افزاید.
اما نکته‌ای حساس و مهم که نباید در خصوص انتخابات شورای شهر و روستا از آن غافل شد این است؛ که منابع مالی نامزدهای انتخابات از کجا و چگونه تأمین می‌شود؟ نمی‌شود نامزدی ماه‌ها پیش از انتخابات به صدها نفر شام و نهار بدهد و میلیون‌ها تومان برای تبلیغات و رسانه هزینه کند، آن‌وقت منابع مالی او شفاف نباشد. به‌راستی اشخاصی که تا این حد برای انتخابات هزینه‌های سنگین و گزاف انجام می‌دهند، به چه منظور وارد صحنه انتخابات می‌شوند؟ آیا در اهداف و برنامه‌های چنین اشخاصی مردم جایگاهی دارند؟
شنیده‌ها حکایت از این دارد؛ که تعدادی از نامزدها در بندرانزلی هزینه‌هایی چند صد میلیونی را برای فعالیت‌های رسانه‌ای و همچنین تبلیغاتی در فضای مجازی کنار گذاشته‌اند؛ که این هزینه‌ها با توجه به جمعیت بندرانزلی مبالغی عجیب‌وغریب و سرسام‌آور است. به‌راستی اگر نامزدهای یادشده علاقه‌ای به بندرانزلی و مردم آن دارند و اشتیاق آن‌ها به خدمت تا این حد است که حاضرند هزینه‌های گزافی را برای انتخابات انجام دهند چرا راه آسان‌تری را انتخاب نمی‌کنند و این مبالغ را به‌جای انتخابات صرف کار و کارآفرینی در این شهرستان نمی‌کنند؟
نگاه برخی از نامزدها به انتخابات به‌جای خدمت گذاری قمار گونه است. با خوشان می‌گویند هزینه را انجام می‌دهیم اگر بردیم خیالمان راحت است که به منفعت و جایگاهی رسیده‌ایم و اگر باختیم وجدانمان راحت است که کم‌کاری نکرده‌ایم؛ و همین نگاه قمار گونه نامزدها را از ریل خدمت گذاری خارج و وارد ریل رانت و عوام‌فریبی می‌کند.
راه‌اندازی ده‌ها صفحه مجازی توسط افرادی بی‌نام‌ونشان در شبکه‌های اجتماعی که در کنار نام آن‌ها نام شهر انزلی نیز وجود دارد و هرکدام از آن‌ها به روش‌های زیرکانه برای نامزدهای مطبوع خود تبلیغات می‌کنند و یا نامزدهای رقیب را مورد تخریب قرار می‌دهند، خود مهر تأییدی بر این مدعاست که گردش مالی در پشت‌صحنه انتخابات شورای شهر یک عدد قابل‌توجه و چشم‌گیر است.
امید است که مسئولان و دستگاه‌های نظارتی علاوه بر بررسی سایر تخلفات انتخاباتی، نسبت به این موضوع نیز حساسیت به خرج دهند و از نامزدهای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستان تحقیق و تفحص کنند.
شاید قلم من در آینده روزی درباره این مبالغ سنگینی که پشت پرده معامله می‌شوند همراه با ارائه مستندات بر روی کاغذ بلغزد.