اختتامیه استانی رویدادهای گرامی‌داشت هفته پژوهش در بندرانزلی برگزار شد
اختتامیه استانی رویدادهای گرامی‌داشت هفته پژوهش در بندرانزلی برگزار شد

اختتامیه استانی هفته پژوهش امروز یکشنبه ۱۸ آذر در دهکده ساحلی بندرانزلی برگزار شد. در این همایش از مقام‌آوران برتر پژوهشی شهرستان و استان گیلان تقدیر به عمل آمد.

به گزارش افق انزلی، امروز یکشنبه ۱۸ آذرماه، اختتامیه استانی هفته پژوهش در دهکده ساحلی بندرانزلی برگزار شد. در این مراسم، از برترین‌های پژوهشی شهرستان و استان گیلان تقدیر به عمل آمد. رویدادهایی که با حضور مقامات آموزشی و پژوهشی، اهمیت تحقیق و نوآوری در پیشرفت‌های علمی را به نمایش گذاشتند. این همایش فرصتی بود تا دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزان و فرهنگیان برجسته شود و نقش آموزش و پژوهش در حل مشکلات جامعه تاکید شود.

پژوهش، راهی برای حل مسائل جامعه است

هادی حق شناس، استاندار گیلان، در اختتامیه هفته پژوهش که در انزلی برگزار شد، بر اهمیت پژوهش برای حل مشکلات کشور تأکید کرد و گفت: نسل دانش آموز باید با پژوهش آینده‌ساز شود. وی با اشاره به مشکلاتی نظیر پسماند، آلودگی محیط زیست، ترافیک و مسائل اقتصادی، خواستار آموزش مسئله یابی به دانش آموزان شد و افزود: تشخیص درست مسئله، نیمی از راه‌حل است.

حق شناس بر اولویت بندی مسائل استان، از جمله ساماندهی تالاب انزلی، مدیریت پسماند سراوان و فروش محصولات کشاورزی تأکید کرد و اظهار داشت که باید از مدارس و دانشگاه‌ها به مسئله‌محوری پرداخت. وی با اشاره به تجربه موفق کشورهای دیگر در حل مشکلات زیست‌محیطی، گفت: با رویکرد پژوهشی، ایران نیز می‌تواند این مسائل را حل کند.

وی همچنین به مصرف بالای سوخت در گیلان اشاره کرد و پیشنهاد داد از خودروهای کم مصرف و هیبریدی برای تاکسی ها استفاده شود تا علاوه بر کاهش مصرف، امکان صادرات بنزین فراهم شود. استاندار گیلان، تربیت دانش‌آموزان پرسشگر را مهم‌ترین دستاورد هفته پژوهش دانست و گفت: اگر مسائل مردم به مطالبه تبدیل شوند، حل آنها امکان‌پذیر خواهد بود.

پژوهش محوری، مسیر توسعه و حل مسائل کشور است

محمدحسین رمضانی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان، در مراسم اختتامیه هفته پژوهش تأکید کرد که پژوهش باید در نظام آموزشی نهادینه شود، زیرا هیچ کشوری بدون تحقیق و پژوهش به توسعه نمی‌رسد. وی اظهار داشت: پژوهش‌های مسئله‌محور، کلید حل مشکلات جامعه هستند و معلمان موظف شده‌اند با ایجاد مسئله در محتوای آموزشی، دانش‌آموزان را به تفکر وادارند.

رمضانی با اشاره به ضرورت فراگیری پژوهش از نخستین سال‌های تحصیل گفت: ایجاد فرهنگ پژوهشگری در دانش‌آموزان نه‌تنها به ماندگاری یادگیری کمک می‌کند، بلکه می‌تواند پدافند مناسبی در برابر بحران‌های مختلف باشد. وی همچنین به فعالیت پژوهش‌سراها و پژوهشکده‌های تعلیم و تربیت اشاره کرد که با اقدام پژوهی به حل مشکلات آموزشی کمک می‌کنند.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش، در قالب بیست و هفتمین دوره طرح «معلم پژوهنده»، ۳۴۰۰ اثر از معلمان دریافت شده که ۱۷۰ اثر برتر انتخاب و ۱۴ اثر به مرحله کشوری راه یافته‌اند؛ یکی از این آثار رتبه نخست کشوری را کسب کرده است. همچنین، ۲۱ پژوهش‌سرا در استان به صورت تخصصی فعالیت دارند و نیاز است فرمانداران حمایت بیشتری از این مراکز داشته باشند. رمضانی از اجرای طرح‌های پژوهشی خاتمه‌یافته در ادارات خبر داد و افزود: کارگاه‌های پژوهش‌محوری برای معلمان به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

پژوهش‌سرای بوعلی بندرانزلی؛ پیشرو در فناوری‌های دریایی و هوافضا

محمود یوسفی‌فر، رئیس اداره آموزش و پرورش بندرانزلی، اعلام کرد که پژوهش‌سرای بوعلی به‌عنوان قطب پیشرفته فناوری‌های دریایی و هوافضا، فعالیت‌های مهمی را در سطح استان گیلان و شهرستان بندرانزلی انجام می‌دهد. وی با اشاره به موفقیت‌های سال تحصیلی گذشته گفت: از میان ۷۸ دانش‌آموزی که آثارشان به سطح استانی راه یافت، ۶۱ نفر موفق به کسب رتبه‌های برتر در مراحل استانی شدند و دو نفر نیز توانستند مقام اول کشوری را به دست آورند.

وی افزود: پژوهش‌سرای بوعلی، با بهره‌گیری از ظرفیت دریا و موقعیت ویژه بندرانزلی، توانسته با همکاری نهادها و سازمان‌های مرتبط، نوآوری‌های مهمی را در حوزه‌های پژوهشی رقم بزند. یوسفی‌فر ابراز امیدواری کرد که این فعالیت‌ها در سال‌های آینده ادامه یابد و دستاوردهای بیشتری برای بندرانزلی و استان گیلان به همراه داشته باشد.

وی همچنین تأکید کرد که آموزش پژوهش‌محور باید از مقاطع ابتدایی آغاز شود. به گفته یوسفی‌فر، هدف‌گذاری در مدارس ابتدایی بر این است که معلمان پژوهش‌محور تربیت شوند و دانش‌آموزان نیز با رویکرد پژوهش‌محور آموزش ببینند. او خاطرنشان کرد: دانش‌آموزی که از ابتدا با مهارت‌های پژوهشی آشنا باشد، در مقاطع بالاتر می‌تواند فعالیت‌های پژوهشی خود را با کیفیت و اثرگذاری بیشتری انجام دهد.