Search

تالاب انزلی با نام انزلی در مجامع بین المللی شناخته شده است/سهم مردم انزلی از منطقه آزاد انزلی بسیار ناچیز است

حسن خسته بند گفت: تالاب انزلی یک تالاب بین المللی است و نامش تالاب انزلی است و در کل عرصه گیلان گسترده شده است و اینگونه نیست که دو سوم آن در صومعه سرا باشد و اینکه بعضی از عزیزان به علت اطلاعات کم و نداشتن دانش کافی نام تالاب را تغییر می دهند یک اشتباه است که توصیه می کنم به دانش خود بیافزایند و اطلاعات خود را قویتر کنند و اگر از این نام خوششان نمی آید اهمیتی ندارد چون نام این تالاب در مجامع جهانی تالاب بین المللی انزلی می باشد.

۰:۱۶ ق٫ظ

به گزارش پایگاه خبری افق انزلی خسته بند نماینده مردم شهرستان بندر انزلی میهمان گفتگوی ویژه خبری شبکه باران بود که در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید:

 

بودجه عمرانی کشور نسبت به سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد کسری دارد

در لایحه ۹۷ بودجه عمرانی کشور ۲۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی گردیده که نسبت به سال گذشته ۱۰هزار میلیارد تومان کسر بودجه دارد.اما بودجه های عمرانی استان تغییری نداشته و همان مقدار ی که در ۹۶پیش بینی شده بود در ۹۷ نیز همان مقدار تخصیص داده شده است. برای جبران این کسری بودجه از اوراق مشارکت و فایناس استفاده می شود و جذب آن منوط به عملکرد دستگاه های اجرایی است که چگونه بتوانند این منابع را جذب کرده تا بتوان از شرایط کنونی استفاده بهینه کرد. علاوه بر موارد ذکر شده با اذن رهبری مبلغ ۵.۸ میلیارد از صندوق توسعه ملی برداشت می شود که از این مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار در بخش ریلی و بقیه در پروژه های عمرانی و هزار میلیاردنیز برای تکمیل مدارس هزینه می گردد.

 

برای پروژه راه آهن انزلی با سرمایه گذار هنگ کنگی وارد مذاکره شدیم

در خصوص سهم خط ریلی راه آهن قزوین، رشت، انزلی و آستارا از صندوق توسعه ملی، طبق گفته ی مسوولین باید عید امسال راه آهن افتتاح می شد که امیدواریم با توجه به سرعت گرفتن پروژه این مهم نیز انجام شود.

سرمایه گذار خارجی آذربایجانی که پارسال قول همکاری داده بود فعلا در حال مذاکره و انجام کارهای اداری می باشد، ولی با سرمایه گذار دیگری از هنگ کنگ _شرکت GCC_ وارد مذاکره شده ایم با شرط احداث و اجازه بهره برداری، که این سرمایه گذار بسیار قوی ورود کرده و پروژه ی ریلی راه آهن رشت انزلی را با تعیین زمان سه ساله قول اتمام داده است و از نظر تامین منابع مالی و اجرای پروژه مشکلی ندارد. سوئیفت ارایه شده این شرکت از طریق بانک تجارت تایید و ۱۵ درصد ریالی هم تقریبا تامین گردیده که مقرر شده است بعد از ژانویه تفاهم نامه اولیه و قرارداد منعقد گردد. با تحقق این امر اتفاقات بسیار خوبی برای مردم استان گیلان رقم می خورد. در همین خصوص نیز با کمیسیون عمران جلساتی برگزار شد و دکتر نوبخت نیز اعلام همکاری همه جانبه نمودند و اگر این سرمایه گذار موفق عمل کند قاعدتا پروژه ریلی انزلی و آستارا و دیگر پروژه های کشوری برای انجام به ایشان  واگذار می گردد.

 

آنها که میخواهند نام تالاب را تغییر دهند بروند مطالعه کنند و اطلاعاتشان را زیاد کنند

 

در این بخش از گفت و گو مجری شبکه باران گفت که دو سوم تالاب انزلی در صومعه سرا قرار دارد و ادامه مطلب پاسخ نماینده انزلی به حرفهای مجزی این شبگه است:

“تالاب انزلی یک تالاب بین المللی است و نامش تالاب انزلی است و در کل عرصه گیلان گسترده شده است و اینگونه نیست که دو سوم آن در صومعه سرا باشد و اینکه بعضی از عزیزان به علت اطلاعات کم و نداشتن دانش کافی نام تالاب را تغییر می دهند یک اشتباه است که توصیه می کنم به دانش خود بیافزایند و اطلاعات خود را قویتر کنند و اگر از این نام خوششان نمی آید اهمیتی ندارد چون نام این تالاب در مجامع جهانی تالاب بین المللی انزلی می باشد.”

با توجه به آمار محیط زیست سالانه حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تن رسوب وارد این تالاب بین المللی می گردد، این مسایل در جلسات مختلف بیان شده و در ماه گذشته با ریاست سازمان محیط زیست هم این موضوع مطرح شد، بنده خودم به شخصه در تمامی جلسات مربوط به تالاب حضور دارم ولی مشکل عمده ما در این بخش کمبود اعتبار و کارهای پژوهشی است. ما در حوزه تالاب انزلی فقط تا به امروز حرف زده و گفتار درمانی کرده ایم و عملا جرات کارهای اجرایی مفید را نداشته ایم . در این خصوص یکی از راهکارها جذب کمک از مجامع بین المللی می باشد زیرا تالاب انزلی متعلق به ایران و گیلان نیست بلکه متعلق به کل دنیا می باشد.

 ایجاد تله های رسوبگیر در تالاب انزلی را از نقاط قوت برای احیای تالاب دانست و اذعان داشت با این روند کُند در احیای تالاب، بزودی سرنوشتی بدتر از دریاچه ارومیه در انتظار تالاب بین المللی انزلی می باشد . مجوزهای لازم از بازرسی استان و اداره محیط زیست برای استقرار دستگاه های لایروب در منطقه سنگاچین انزلی انجام شده است که بزودی عملیات رسوب زدایی و لایروبی از بستر تالاب انجام می گیرد.

پس از سفر پربرکت مقام معظم رهبری به شهرستان بندرانزلی دو در خواست مهم داشتیم که انجام شد اولی پل غازیان و دیگری جابجایی نیروی دریایی که بر حسب دستور رهبری  در آن زمان ۲۲ میلیارد تومان به نیروی دریایی پرداخت شد. و از همان موقع تا کنون بالای ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته و چند برابر این نیز در حال سرمایه گذاری می باشد. توسعه بندر از ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن به ۱۸ تا ۱۹ میلیون تن، افزایش پست اسکله ها به دو برابر که تعدادی از پستها حاضر و دو پست هم که مربوط به اسکله نفتی می باشد در حال آماده سازیست. علاوه بر این موارد ایجاد ۸۰ هکتار حوضچه آرامش با پیشروی ۱.۷ کیلومتری  موج شکن در بخش غربی و تعبیه یک اسکله برای کشتی مسافربری که قابلیت اجرایی برای طرح مارینا را دارد از جمله موارد تجهیز و مدرن سازی بنادر انزلی می باشد. وی از مذاکره و رایزنی دو سرمایه گذار برای ورود به بخش های گردشگری و توسعه بندری و مارینای انزلی خبر داد.

گردشگری دریایی در بندرانزلی راه اندازی می شود

در خصوص رایزنی سازمان بنادر با شرکتی خصوصی در ارتباط با خط کشتیرانی انزلی باکو باید بگویم که در حال حاضر این سرمایه گذار قول گردشگری دریایی از انزلی به باکو و تخصیص دو فروند کشتی تندرو کاتاماران برای حمل و نقل مسافری در عید امسال را به مدیران بندری داده اند. در این خصوص نیز همه امکانات و زیر ساختها فراهم می باشد و سرمایه گذار هم تعهد خود را داده است که امیدواریم به نحو احسن این موضوع انجام پذیرد.

با توجه به اقبال استاندار محترم  به صنعت بوم گردی در این خصوص با سرمایه گذار  مذاکراتی انجام گرفته و منتظر ارایه طرح به سازمان محیط زیست و کسب مجوز هستیم. این بخش سخت ترین قسمت برای سرمایه گذاران می باشد که با بروکراسی زمان بر اداری مواجه شده و بسیاری از سرمایه گذاران به همین علت پشیمان شده و از ادامه کار منصرف می شوند و بزرگترین علت عدم سرمایه گذاری در کشور ما همین مورد می باشد و فرصتها را به راحتی از دست می دهیم که امیدواریم در دولت آقای روحانی برای این مسایل چاره اندیشی گردد.

 

اسپانسری منطقه آزاد برای ملوان لازم الاجرا شده است اما از آن امتناع می کنند

 در جلسه با جناب دکتر نوبخت و جناب آقای بانک به مصوبه سال ۸۷ و تخصیص ۸۰ درصد سهام ملوان به منطقه آزاد انزلی اشاره گردید که این امر در سال ۸۷ صورت نگرفت و بصورت اسپانسری انجام شد که در رایزنی با وزارت اقتصاد دارایی مصوبه سال ۸۷ لازم الاجرا شده است که با مقاومت منطقه آزاد انزلی روبرو شده ایم و منطقه آزاد از قبول این امر امتناع می کند.

 

منافع منطقه آزاد انزلی باید برای مردم انزلی باشد

در این بخش از گفتگو متاسفانه مجری شبکه باران در برخوردی نامتعارف و غیر حرفه ای این حق را برای ملوان انزلی لازم ندانسته و مخالفت خود را از اینکه منطقه آزاد مال انزلی نیست برای همه مردم ایران است و نباید برای انزلی امکانات ویژه داشته باشد ابراز نمود که این عناد و تفرقه با پاسخی منطقی از نماینده محترم مردم شهرستان انزلی پاسخ داده شد.

“متولی و پیگیر مسایل احداث منطقه آزاد انزلی در دوره ششم مجلس خودم بوده ام و این مصوبه را برای شهرستان حوزه انتخابی اخذ کرده و بخشی از سرزمین اصلی شهرستان انزلی را به منطقه آزاد اختصاص دادیم حال چگونه است از این مکان هیچ عواید و نفعی برای مردم انزلی نباید حاصل گردد ؟ چگونه از ۱۳ هزار نفر شاغل در منطقه آزاد انزلی هزار نفر از مردم انزلی نیستند و همین امر موجب ناراحتی و دلزدگی مردم شهرستان از منطقه آزاد انزلی شده است .”

با اعتبارات اخذ شده از ارزش افزوده، اعتبارات ملی و وزارت ورزش و جوانان برای تجهیز ورزشگاه اقدام نمودیم که در حال حاضر مشغول بازسازی سکوهای ورزشگاه هستیم و برای مشکلات تیم هم با چند اسپانسر در حال مذاکره هستیم که ان شاءالله نتایج خوبی حاصل گردد. در پایان مهندس خسته بند به منظور انگیزه بخشی و تقویت روحیه بازیکنان برای بازی روز یکشنبه عنوان کرد: مبلغ ۲۰۰میلیون تومان شخصا قرض گرفته و چک دادم که تا شنبه به حساب تیم واریز می شود و با توجه به اینکه این مسایل در حوزه اختیارات و وظایف من نیست ولی بخاطر حمایت از این تیم محبوب مردمی و ریشه دار شهرم و شادی هواداران عزیز تیم محبوب ملوان این کار را انجام دادم.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *