Search

عوامل عدم توفیق در فعالیتهای پژوهشی کشور باید مورد بررسی قرار گیرد

معلم مقطع متوسطه گفت: باید دید چه عامل یا عواملی سبب شده است که کشور ما از نظر فعالیت های پژوهشی در سطح پایینی قرار گیرد.

۷:۴۴ ب٫ظ

یک معلم مقطع متوسطه در گفت و گو با خبرنگار افق انزلی در رابطه با روز پژوهش و جایگاه آن گفت: اندیشیدن، پژوهش و نوآوری، اساسی ترین نیاز برای دست یابی به پیشرفت، توسعه، رفاه عمومی و استقلال واقعی است. تأکید بر پژوهش و تشویق پژوهش گران و دانشمندان به فعالیت های پژوهشی مورد نیاز کشور، یکی از مهم ترین راه های رسیدن به خودکفایی است.

بهمن فریمانی افزود: پژوهش دانش آموزی، فرآیندی است که از سوی خود دانش آموز انجام می گیرد و به خلاق کردن ذهن کودکان، تقویت حس اعتماد به نفس و خودباوری آنها می انجامد. منظور از پژوهش دانش آموزی، پژوهشی ساده است که دانش آموز به منظور پرورش استعداد خود، به پرسش ها و مسائل ساده ای که دیگران برای او طرح می کنند، پاسخ می دهد. 

وی خاطرنشان کرد: اهمیت فعالیت های پژوهشی در توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور بر کسی پوشیده نیست. باید دید چه عامل یا عواملی سبب شده است که کشور ما از نظر فعالیت های پژوهشی در سطح پایینی قرار گیرد. یکی از این عوامل، در نظر نگرفتن امکانات لازم برای پژوهش گران و نخبگان جامعه است. بنابراین، طبیعی است که این افراد به جایی نقل مکان خواهند کرد تا امکانات و ملزومات لازم برای پژوهش در اختیارشان قرار گیرد

این فعال عرصه تعلیم و تربیت گفت: مدرسه، دومین جایگاه تربیتی است و یکی از مهم ترین وظایف آن، طراحی و اجرای برنامه های پژوهشی مدوّنی است که متناسب با هر مقطع سنّی و هر پایه درسی، دانش آموزان را به دنبال کردن علاقه های خود در کتاب های غیردرسی و تفکر در آنها تشویق کند. 

فریمانی تصریح کرد: نظام آموزش تک محور، نظامی است که بر اساس یک کتاب و یک جزوه درسی شکل می گیرد و معلم و دانش آموز، خود را از هرگونه مراجعه به دیگر منابع اطلاعاتی و همچنین پژوهش بی نیاز می دانند. در نظام آموزشی پژوهش محور، دانش آموزان همراه معلمان در فرآیند پژوهش و یادگیری مهارت های آموزشی، تلاش می کنند.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *