مزایا و معایب بلند مرتبه سازی در شهرهای ساحلی
مزایا و معایب بلند مرتبه سازی در شهرهای ساحلی

اشکان آراسته طی یادداشتی در خصوص مزایا و معایب بلند مرتبه سازی در شهرهای ساحلی، راهکارهایی را برای برون رفت و جلوگیری از اسیب های احتمالی بلندمرتبه سازی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق انزلی اشکان آراسته کارشناس ارشد عمران در خصوص بلند مرتبه سازی در شهرهای ساحلی و جلوگیری از عواقب منفی آنها راهکارهایی را ارائه کرد :
بلندمرتبه سازی در بندرانزلی:
سالیان سال است نویسندگان،صاحب نظران ،هنرمندان،ورزشکاران و نخبگان علمی و حاضرین در صحنه توسعه شهر بندرانزلی با گردهمایی و اعلام نقطه نظرات و پیشنهادات قدم در پیشرفت شهر برداشته اند و عدم توجه به این بزرگواران موجب متضرر شدن و عقب ماندن انزلی از عرصه ی صنعت،اقتصاد و توریسم شده است. به نمایندگی از تمامی مهندسین عمران و دست اندرکاران حوزه ی سازندگی نسل جدید این شهر تقاضای بررسی موضوعات مطرح در کمپین های سازندگی را در جلسات شورای شهر و شهرداری انزلی دارم. شاید پیشنهادات بتواند گره کور در برخی از حوزه ها را باز کند .

• رشد جمعیت شهری ،تمایل کوچ از روستا به شهر و استفاده از امکانات بیشتر موجب رشد شهرنشینی و در پی آن ساخت و ساز می شود .

•حال اگر این ساخت و ساز در قالب یک مدیریت شهری مناسب اداره نشود هرج و مرج ساختمانی موجب ایجاد یک چهره ی زشت و غیر قابل کنترل خواهد شد و اینجاست که جرقه ی ویرانی خواهد خورد.
•بلند مرتبه سازی به عنوان محصول رشد جمعیت و افزایش شهرنشینی و همچنین کمبودزمین مناسب جهت ساخت و ساز،در دهه های اخیر رواج یافته است.از طرفی تأثیراتی که ساختمان های بلند مرتبه بر سیما و منظر شهری دارند ضرورت توجه به نوع طراحی و برنامه ریزی شهری در مورد آن ها بیش از پیش اهمیت می یابد.
•مطمئنا بندرانزلی به عنوان یکی از متراکم ترین شهرهای ایران مورد بحث در این زمینه واقع خواهد شد.
بررسی بلند مرتبه سازی در انزلی از دیدگاه فنی:
مطالعات علمی اعم از فاز صفر(امکان سنجی)،فازیک (طراحی)،فازدو(ساخت)،فاز سه (نگهداری)باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان یک پروژه را تحت خواسته ی ذینفعان پروژه پیش برد.
۲-جذب سرمایه گذار داخلی یا خارجی یکی از عوامل بلندمرتبه سازی می باشد،ایجاد جذابیت های سرمایه ای و درآمد پایدار و امکانات مناطق آزاد که بسیار منحصر به فرداست.
۳-بهره بری ازتکنولوژی و پیشرفت درصنعت ساخت و استفاده ازافراد خبره بامدیریت مناسب می توان بستر بلندمرتبه سازی را مهیا کرد.
مزایا و معایب بلندمرتبه سازی در بندرانزلی:
مزایا:
*کاهش حمل و نقل درشهرهای فشرده.
*امکان استفاده بیشتر از فضاهای شهری و سازه ها با کاربری مختلط
*کاهش حجم شبکه های زیربنایی
معایب و چالشها:
*نیاز به تکنولوژی ساخت،خاک وپی.
*رعایت ایمنی در ارتفاع.
*عدم نورگیری شهری در صورت عدم طراحی مناسب.

نتیجه گیری:
• میتوان گفت اثرات مثبت و منفی که ساختمان های بلند مرتبه بر سیما و منظر شهری دارند متفاوت است و میتوان با استفاده از راهکارهای اجرایی که در ادامه ارائه خواهد شد اثرات منفی آن را تا حدی کاهش داد.
راهکارهای اجرایی تأکید بر ساختمان های بلند مرتبه به منظور ایجاد سیما و منظر شهری مطلوب تر :
• تأکید بر نورپردازی بخش های بالایی بنا در شب به دلیل ایجاد خوانایی در مناظر
شبانه شهری
• تقویت حس جهت یابی در شهر به خصوص در شب
• بهره گیری از تناسبات در نمای ساختمان های بلند مرتبه در راستای ایجاد مناظر
مطلوب تر
• همچنین آماده سازی اذهان عمومی در اجرای پروژه های بلندمرتبه و تبلیغات جهت جذب سرمایه و جلوگیری از خروج سرمایه گذاران بومی.
  • نویسنده : اشکان آراسته